blomblom
Hejsan alla!

Detta är mina första rader här, hoppas på svar! =)

Jag skulle jättegärna vilja ta skott från en magnolia och plantera vid sommarstugan.

Har testat att knipsa två pinnar en kortare ca 40 cm och en längre ca 80 cm.
-Den korta satte jag rakt ner i jorden i en stor kruka med lökar m m.
-Den längre satte jag i en genomskinlig plastpåse med ca 2-3 liter jord, som jag stärkt med lite gödningsmedel. När pinnen sattes i knöt jag ihop påsen för att skapa god kondition i jorden.

Den korta pinnen dog efter några veckor. Den längre verkar ha fått fart men bara i påsen ( ska jag klippa av resten??).

Är det någon som vet hur man bör göra och vad jag gjort för fel??

Mvh
blomblom

Malvia
Nu blir det långt, hittade denna när jag googlade.

ANNA VON BRÖMSSEN

Så lyckas du med sticklingarna
När Jessica "sticker" en växt, klipper hon av nästan alla blad. Bara ett litet blad sparar hon högst upp. Innan sticklingarna har fått rötter har de nämligen svårt att försörja bladen med näring. Samtidigt måste det finnas ett blad kvar som drar uppåt mot ljuset.
Jessika jobbar mycket med sticklingarLängst ner på sticklingen, där bladen suttit kommer rötterna. Jessika sätter de flesta sticklingar i jord. Såjord eller sandblandad såjord eller ren sand. I vatten hamnar bara hibiskus, ibland blomsterlönnen och de hon inte hinner med att plantera direkt. Artens namn skriver hon med en tuschpenna som inte är vattenlöslig på en vattentålig etikett. Annars kan hon omöjligt komma ihåg vad hon har planterat.
Små orotade sticklingar ska inte stå i solen. Har man inget akvarium är det bra med en plastpåse runt i början, löst. Om man vill och kan står de bra utomhus i skuggan på sommaren.
Inga rötter är lika med svårare vattenförsörjning nämligen.
Pelargonarter växer i Sydafrika under karga förhållanden. De skall därför ha det ganska magert. Det är överlag bra att sätta sticklingar i sandig jord, för rotuttvecklingen. När det är näringsfattigt letar rötterna sig fram ordentligt. Sen kan man flytta över dem i fetare jord efterhand, när de har fått rötter. Vänd upp och ned på krukan så syns det om rötterna har kommit. Plantan börjar inte växa förrän den fått riktig jord. Krukväxtjord med Lecakulor i, är att rekommendera och sedan KRAV märkt näring vid var femte vattning.
Allteftersom den lilla växten växer är det lämpligt att plantera den i en aningen större kruka. Under några vårveckor blir det "maratonplantering", i större och större krukor för fuchsiorna. Pelargonerna får stor kruka direkt, eftersom de inte gillar att bli störda för mycket.

Marianne Lesslie
031-62 40 00 gpbostad@gp.se
KURT
Lyssna på ett tidigare program av Odla med P1:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...;hl=odla+med+p1

Magnolia tillhör inte de lättaste att föröka vegetativt.
blomblom
CITAT (Malvia @ 10-05-2007, 11:52) *
Nu blir det långt, hittade denna när jag googlade.
...
När Jessica "sticker" en växt, klipper hon av nästan alla blad. Bara ett litet blad sparar hon högst upp. Innan sticklingarna har fått rötter har de nämligen svårt att försörja bladen med näring. Samtidigt måste det finnas ett blad kvar som drar uppåt mot ljuset.
...Längst ner på sticklingen, där bladen suttit kommer rötterna. Jessika sätter de flesta sticklingar i jord. Såjord eller sandblandad såjord eller ren sand....Små orotade sticklingar ska inte stå i solen. Har man inget akvarium är det bra med en plastpåse runt i början, löst. Om man vill och kan står de bra utomhus i skuggan på sommaren.
...

Tack!!

Ska testa de olika tipsen, en påse var alltså inte helt fel då. thanks.gif

//blomblom

CITAT (KURT @ 10-05-2007, 11:53) *
Lyssna på ett tidigare program av Odla med P1:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...;hl=odla+med+p1

Magnolia tillhör inte de lättaste att föröka vegetativt.

Tack!

Det verkar som om man bör satsa på frön för att lyckas med magnolia.. trist då tar det så lång tid. smile.gif

Men stort thanks.gif i alla fall!

//blomblom
KURT
Sticklingar är svårt för magnolia, avläggare är betydligt säkrare, om det finns låga grenar:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;p=&#entry
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon