Full version: Hjälp-
katrin
Hej!

Vår trädgård ska göras om, marken ska höjas, och en ca 6-8-10 år gammal häggmispelhäck kommer att behöva grävas upp och planteras om på samma ställe, fast med ca 5 dm högre marknivå. Häcken är idag ca 170 cm hög och står naturligtvis i full blom nu. Av olika anledningar så kan jag inte styra valet av tidpunkt, så det kommer att bli i början av nästa vecka.

Nu behöver jag hjälp!!! Vad ska jag göra för att minimera skadorna?
Kommer den att överleva? Ska jag kapa ner den? Hur mycket i så fall???

Har även en äldre brudspirea i samma situation, hur gör jag med den???

Snälla svara snabbt...

katrin
ingen som vet något om mplantering av häggmispel???
Betty
Hur många plantor handlar det om? Har du möjlighet att jordslå dem någonstans under tiden tills de ska planteras tillbaka?
Jag var tvungen att ta upp några häggmispelplantor när de skulle gräva för fjärrvärme här för några år sedan, det var inte mer än några få plantor och de stod i full blom. De verkade inte ta någon skada av den tillfälliga placeringen i grönsakslandet. Såg till att de inte torkade ut under mellanförvaringen. Jag klippte inte ner dem.
Cilla
Alla varianter av häggmispel är tåliga. Brudspirean är också tålig men den av spireorna som gillar flytt och beskärningar sämst.

Jag skulle grävt upp, hållit skuggat (det är viktigt), jordslagit, hållit vattnat och sedan satt ned utan att vara särskilt orolig. Jag skulle liksom Betty inte ha beskurit någon av buskarna, men däremot innan jag satte ned dem på rätta stället igen skulle jag renskurit de rötter som blivit fnasiga av uppgrävningen. Då bildas finrötter mycket snabbare, som buskarna tar upp näring med.

Och sedan på plats hålla god, regelbunden bevattning hela sommaren. Minst en rejäl nattvattning varje vecka med spridare.
katrin
Tack för era svar!!!

Nu känner jag mig mycket lugnare!!! thanks.gif

Det handlar om ganska många plantor, häcken är nog 15-20 meter. Tack och lov verkar de inte ha så superstora rotsystem, som jag gissade att döma av deras växtkraft... Men ni menar alltså att jag inte behöver beskära dem fast de är 170 cm, det var ju det bästa ni kunde sagt!!!! (Ganska skönt att ha lite insynsskydd mellan köksfönstret och gatan..)

Jag kan nog ordna att jordslå plantorna fast de är så många, det bör nog inte gå mer än några dagar/max en vecka innan de kan sättas tilllbaka igen. Har vi riktig riktig tur kan vi sätta vi tillbaka dem nästan direkt.

Vi ska finplanera tomten till vårt nybyggda hus under nästa vecka, vi har av olika anledningar behövt höja marken som tidigare låg en bit lägre än gatan. Nu ska vi äntligen fixa gräsmatta, och slippa förra sommarens ler/ogräsåker, ska bli helt ljuvligt!

Tomten är en del av en gammal trädgård som jag vill behålla så mycket som det bara går av, där finns det en del buskar samt en häck och ett plommonträd som jag är så glad för! Att det står i full blom på våren, fast sen får massa små gröna utväxter/knölar ca 3-4 mm stora på alla blad och sen inte ger någon frukt kanske jag ska fråga vidare om i en annan tråd... blush.gif

Tack igen!
Cilla
Fota gärna bladens utväxter på plommonet. Det skulle kunna vara ett slags gallkvalster, det har varit ovanligt på plommon men börjar förekomma också i trädgårdar. Galler brukar vara ofarliga för trädens vitalitet, men fruktodlare ser päron- och plommongallkvalstret som allvarliga. Jag har några få gånger sett det på plommon i trädgårdar och har inte erfarenhet av hur det påverkar träden, men det kan man lättare avgöra om man får se foton av hur bladen påverkas.

Däremot är det säkert att träd inte gillar att få uppfylld jord över rotsystemen, som på vuxna träd går en bit utanför kronan. Är man rädd om sina träd fyller man inte upp över deras rötter.

Att plommon blommar men inte ger frukt kan bland annat bero på
att det är en tidigblommande sort som står i för kallt eller blåsigt läge, ingen insekt pollinerar
att det är en sort som inte har någon sort som pollinerar i närheten
att det utvecklar kart som det fäller (har i sin tur flera orsaksmöjligheter)
att det har någon angripare eller sjukdom

Så här skriver statens växtskyddsanstalt om gallkvalster på plommon i en av sina rapporter:
På plommon har vi dels det allmänna plommongallkvalstret, Eriophyes similis, dels plommonbladgallkvalstret, phyllocoptes fokeui. Den förstnämnda arten framkallar en mycket karakteristisk skadebild i form av små knutor eller knölar i bladkanterna och vid angrepp på frukterna, som stundom förekommer, läppformiga svulster eller knölar. Skador av den andra arten är betydligt svårare att säkert identifiera. De ytterst små, maskformiga djuren ger inte upphov till några gallbildningar i vanlig bemärkelse utan lever fritt på bladens undersida samt i luddet på de späda skotten. Bladen blir svagt förtjockade, spröda och ofta starkt kupiga samt får ett om silverglans påminnande utseende. Hårbesättningen på bladens undersida blir ofta brunfärgad. På grund av angreppet blir bladens och skottens utveckling starkt hämmad, och i plantskolor kan skadorna bli katastrofala, därest inga motåtgärder vidtages. Phyllocoptes-skador har i år rapporterats endast från en större plantskola, men sannolikt har arten rätt stor spridning i vårt land. Från Norge har meddelats, att den uppträtt synnerligen allmänt de sista två åren och orsakat mycket omfattande skador.

Bilder på allmänna plommongallkvalstret som visar att de kan ge olika symptom:

katrin
Hej Cilla!

Bladens utväxter liknar faktiskt de på den första bilden. Hela trädet blir fullt av dessa under sommaren, men än så länge har det inte kommit några, men jag ska fota så småningom och lägga ut bild här. Trädet blommar som sagt rikligt, det är jättefint nu. Tror du att utväxterna kan ha att göra med att det inte ger frukt, (det kom ca 10 kart i somras, och lika många året innan) eller kan det vara orsaker oberoende av varandra?

Jag har ingen aning om hur gammalt trädet är, men gissar att det är ca 8 m högt. Gamla ägaren som bodde här ca 6-8 år säger att det aldrig gett frukt. Jag tror inte att han planterat trädet, så det borde ha några år på nacken. De få frukterna jag såg till förra året verkade bli gula innan de gav upp så min (vilda, högst okunniga : )) gissning är att det är allmänt gulplommon.

Jag ska som sagt försöka återkomma med bilder på knölarna framåt sommaren.

Katrin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon