Tror ni det funkar med pollineringen av blåbär om jag planterar 2 st i mitt växthus. Dörren är ju öppen dagtid och insekter kan ta sig in.
Är blåbär beroende av insekter för att sätta bär? Eller?
Ja, de amerikanska blåbären behöver pollineras, ofta bör man ha två eller flera olika plantor. Det finns även sådana som är självfertila. De kan även pollineras av våra svenska blåbär om man har sådana i närheten. De vill växa i surjordsrabatter, du kan använda rhododendronjord.
Jag tror inte att det är någon större fördel att odla dem i växthus...
Mvh
Fenja
Jag har satt dem vid botten av min vindruvsplanta i surjord. Jag har 2 sorter som ska vara "bra" för varandra.
(Kanske man kunde ta in någon svenska vanlig för pollineringen skull. ) Vill gärna ha dem kvar i växthuset, men om det blir för lite bär så......får jag plantera ut dem.
e_sedell
11-05-2007, 11:09
....en tanke bara.
Är du medveten om att amerikanska blåbär blir 1 till 1½m höga buskar? Det tar ju endel plats i växthuset, och ger med största sannolikhet sämre avkastning än utomhus. Men du kan driva dem stora i växthuset för att sedan ställa ut dem när de växt till sig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.