Full version: Ginko
Monarda
Min Ginko måste jag tyvärr odla i kruka eftersom jag bor i zon 3-4. Den tillbringar vintrarna i källaren i ett österfönster och varje år i februari brukar den kvickna till och skjuta nya skott och verkar trivas jättebra. Men när jag flyttar ut den på inglasade altanen är det som den slutar växa, har även provat att ställa den ute i halvskugga med samma resultat. Finns det någon som kan ge mig ett gott råd hur jag ska få den att trivas. Vill ju helst inte ha den i källaren hela tiden.

Ginko

jegi
Vill bara tala om att jag har en pa friland i zon 4 och den har i varje fall overlevt vintern och borjar sa smatt bli gron. For ovrigt har jag idag sett ginkgo biloba som ar 110 ar i Amsterdam. Imponerande storlek, med stamdiameter pa over en meter!
Alexander-VG-zon3
även jag säger den kan klara sig . tycker du ska prova att plantera ut den på friland i skyddat söder läge med bra jord då den ska klara ner till ca -35c -40c . och söder en zon varmare vilket blir hos dig zon 2-3 och i zon 2 är den stensäker
Blomstersmurfen
Även jag har ginko ute som inte bara klarat sig i flera år utan som redan växer på ordentligt. Oskyddat i zon 2-3.
Monarda
Där ser man vad lite man vet! Tack för dom råden, nu är det slut med källarlivet.
ztinger
Förlåt att jag snor tråden lite men jag undrar hur man på bästa sätt tar sticklingar på Ginkgo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon