Full version: STREPTOCARPUS
blåbäret
OJ då, har inhandlat två stycken streptocarpus en blå och en vinröd, Kornettblomma kallas den också? det är orotade blad och jag vill gärna ha lite tipps på hur de små bladen vill ha det, är det bäst att sätta dem i vatten för rotbildning eller jag kan sticka ner dem i jord på en gång eller kan jag kanskse sticka ner dem i vermikulit som jag gör med mina pelagoner? Hur vill de stå? glad för all hjälp! // Jenny
Fenja
Se mitt svar om chiritan, så har jag gjort och det har funkat bra även på streppar.
Mvh
Fenja
aldo
Kornettblommans
långa blad kapas så att varje bit
blir ca 4-5 cm lång.
Bitarna sticks ned ca 1cm i jorden och efter att man vattnat bör man trä över en plastpåse för att undvika att bladbitarna torkar.

Jag sätter krukan i en sk "plastpåse med drag " då blir inte bladen fuktiga utan påsens väggar .

Har oxå sått Streppar och de kommer nu med massor av blad smile.gif

Lycka till !
Fenja
Tack Aldo!! Där lärde jag mig något nytt biggrin.gif Men jag har bara en liten streppe så den får inte så långa blad i och för sig...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon