myy
Vi har vid västra husgaveln en ganska mörk bit mark, kanske 100 kvadrat litet. Åt väster finns en gissningsvis 8 meter hög tujahäck (grannens) i övrigt finns tre jättelika kastanjer som vi skall behålla + ett lika stort träd till som också skall få stå kvar. väster därom ett antal träd som vi börjat avbarka eftersom vi tänker ta bort dem. Under träden växer glesa grässtrån och några maskrosor (hm) rötter och skugga tilltalar inte många växter.

Vi funderar nu på att tillföra humus i olika former och sedan plantera diverse skuggtåliga växter utan alltför stora krav på jorddjup och som inte dukar under vid första bästa översvämning. Sådana förekommer tyvärr titt som tätt. Vi funderar alltså på att påbörja markarbete i år, men fälla träd och plantera först nästa år.

[b]Kan detta fungera och vad tycker ni jag skall plantera!?[/b]
cato
Att hitta något instnskyddande vintergrönt som trivs i mörkret under dina stora träd tror jag inte blir lätt.
Du bör kanske fundera på att sätta ett plank som insynskydd i stället.
Marken kan du sedan täcka med ormbunkar, vintergröna, skuggröna m.m.
myy
Fast plank kräver väl bygglov? En fundering vi hade var om vi skulle kunna bygga en surjordsrabatt ovan jord? Marktäckare i form av myskmadra har annars börjat sprida sig och det får den ju gärna. I värsta fall får det väl bli kaprifolöverväxt staket utåt gatan... Känns lite fantasilöst bara.
Stella-Polaris
Idegran? Thuja går bra det oxå. Gran om man klipper den annars blir den gles
myy
Granhäckar är fint, men jag skulle gärna bjuda förbipasserande på lite varierad, ljus kompott. Jag skall kolla ljustimmarna i morgon, men största problemet är nog bristen på jord, tror jag? Fast vad vet jag som mest odlar maskrosor och bär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon