blåbäret
10-05-2007, 15:00
Idag har jag köpt ett orotat Chirita blad på tradera, trodde jag skulle hitta odlings tipps på nätet men nej.. behöver lite hjälp med hur jag ska få mitt blad att rota sig säkrast och hur jag sedan ska sköta blomman så att den kommer trivas. //Jenny
Rota bladet i jord, men gör en ny snittyta och låt det stå i vatten några timmar innan du planterar det. Plastpåse med hål hjälper bladet att hålla fukten första tiden, men glöm inte att ta av påsen och lufta någon timme varje dag så att det inte ruttnar. Vattna lite uppifrån och det mesta underifrån på ett fat som du tömmer efter 20 minuter.
Lycka till!
Fenja
Kolla på denna sida
http://www.gesneriasterna.se/swe/Men använd en plastpåse som du kan öppna .....dragpåse och sätt ner krukan där så får du ett litet växthus
Chiritan är lika lätt som en St paulia men blommar inte lika lätt ,tyvärr .
Lycka till !
Jag köpte ett blad av Chirita 'Sublai Khan' på Älvsjömässan förra året. Det tog rätt lång tid innan det hade bildats en bladrosett men när den väl kom igång med blomningen i mitten på april så blommar den för fullt med flera stänglar samtidigt och det kommer nya hela tiden. Lika lättskött som en St paulia, men att den inte skulle vara blomvillig har jag inte märkt
Men det finns ju många sorter av Chirita ......Chirita 'Kazu' blommar oxå "lättare ' + Chirita tamiana .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.