Ingegerd.F
Vågar man äta grönsaker som odlats i målade kragar. Innehåller inte många färger gifter? Det känns nästan bättre att satsa på att byta ut kragarna efter några år än att grönsakerna tar upp gift från färger? ELLER är det att överdriva? Pallkragarna är onekligen vackrare när de är målade.
Betty
Jag målar med täcklasyr, dessutom häftar jag fast byggplast på insidan av kragarna så att inte träet kommer i direktkontakt med den fuktiga jorden.
Det finns inte längre så mycket farliga färger i handeln att välja på för privatpersoner så för min del så tycker jag att din oro är överdriven. Måla på du! tummenupp.gif
Eleanor
Allbäcks linoljefärg!
Inga lösningsmedel i - bara linolja & pigment.
Cassandra
Vilka färger målar ni era pallkragar i?
Malvia
CITAT (Cassandra @ 11-05-2007, 07:38) *
Vilka färger målar ni era pallkragar i?

Falu Rödfärg, in- och utsida.
vaniljstången
Hej!

Tack för tipset med linoljefärg! Väntar på att få placera ut mina kragar och måla dem...har dock en stödmur som ska bli klar först smile.gif

Jag kommer måla min pallkragar svarta smile.gif Det passar bra till vårt gråa hus! Välj en färg som passar ditt hus och övrig "inredning i din trädgård!

//Petra
Karrolina
Det är flera av pigmenten som används i linoljefärg som är giftiga. Jag vet inte om det är farligt att äta ur pallkragar målade med det men.. Min pappa rekommenderade mig att måla mina utemöbler med linolja med zinkvittpigment för att slippa mögelpåväxt. Det skulle visst funka just för att det var lite giftigt.

/Karolina

Betty
Med byggplast fasthäftad på kragens insida så spelar det inte nån roll om det är lite gift i färgen, som sagt... sleep.gif
Caiza
Hej!

Jag har precis själv målat mina, jag var på måleriaffären och frågade, de tyckte att jag skulle använda vanlig träolja med färgpigment i, jag köpte en sådan burk, dom satte i lite telemarks röd färg, det blev superbra, fast jag målade bara utsidan, struntade i insidan eftersom det är jord där, det syns ju inte i allafall. Färgen blev jättebra, fast jag fick göra 8 varv innan det blev riktigt bra, gick åt nästan 3 liter till 6 pallkragar.

Cajsa
Floppy
CITAT (Betty @ 10-05-2007, 17:26) *
Jag målar med täcklasyr, dessutom häftar jag fast byggplast på insidan av kragarna så att inte träet kommer i direktkontakt med den fuktiga jorden.

Jag gör som Betty...täcklasyr på både in och ut sida...plast på insidan...färgen jag har valt är svart...jag målade mina första året i blått men sedan har det tillkommit lite pallar och jag har slarvat bort 'receptet' på min blåa färg så nu lessnade jag och målade dem helt sonika i svart...och det vart skit snyggt tycker jag...snyggare än jag trodde först...

Kom på att jag hade alldeles nyligen tagit en bild på min lilla pallkrage...med buskkrasse, dvärjkrasse och vanlig slingerkrasse planterade i krukor ovanpå...du ser plasten hänger över kanten...jag hann inte längre innan det dåliga vädret kom...
[attachment=3443:pallkrage.JPG]
Pia L
Jag har målat alla mina vita på utsidan och plastat invändigt.

Mix.JPG

anders
]Tjära och rödsprit.
Anders.
Stussi
Jag målar med röd oljefärg, samma färg som huset, både in och utsida och
plastar insidan. Håller med Betty - om man har byggplast på insidan så tror
jag inte att det är någon fara om de skulle vara lite gift i färgen...
puskas5
Jag följde råd från forummedlemmar och målade mina första pallkragar på utsidan och satte plast på insidan. Men nu ser jag efter denna regniga sommar att det blir fullt med kondens bakom plasten som inte torkar upp i första laget. Det måste ju innebära att träet på insidan riskerar att ruttna.
Så de nya pallkragar som jag har skaffat målar jag helt sonika med samma färg på insidan som på utsidan. Dessutom funderar jag på att tömma mina första pallkragar och måla dem på insidan inför nästa säsong. Allt för att förlänga livstiden för dem.
Oron för att giftiga ämnen i färgen skulle söka sig till de odlade växterna i sådan omfattning att det skulle kunna vara hälsovådligt förefaller mig starkt överdriven.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har gått emot alla rekomendationer och använt mig av tryckimpregnerat med plast på insidan.
Detta då jag hade tänkt mig att lägga järnvitriol på utsidan.

Men det blev som mycket annat dvs hanns inte med, nu 2 år senare har de blivit snyggt gråa.
Så här såg de ut från början

Är vädret ok ikväll tar jag en bild på hur de ser ut nu. Dock får ni bortse från att det ser lite skräpigt ut i dem nu på hösten flirting.gif
Knytt
Att måla dem svarta vore väl bra för jordtemperaturen? Eller?

Träolja med pigment lät bra!
karlsdal
Nu odlar jag visserligen inte i pallkragar, och har än så länge inte grävt mina odlingsbäddar över huvudtaget men... Jag vill inte ha något annat än oimpregnerat trä runt min små grönsaker, möjligtvis inoljade med ren linolja. För min del är det därför jag odlar i första hand, att få slippa konstiga ämnen i maten. Oavsett hur små mängder. (Många bäckar små...)
Men det är ju jag, jag är kräsen med att det ska vara så ekologiskt som möjligt.
kicki.p
Jag behandlar mina odlingsbänkar med "Roslagsmahogny"= lika delar trätjära, rödsprit och linolja. Billigt och drygt, ingen skrapning vid ombehandling, bara att pensla på.
Mvh
kicki.p
Chilinovisen
Själv målade jag med slipersolja, rek. från färghandeln. Dock bara på utsidan, ska plasta insidan!

[attachment=24590:Pallkrage1.jpg]
evaisa
Jag har börjat fundera på ifall min odlingslott skall få några pallkragar. Något av det första jag funderade på var just målning. Och gift. Roslagsmahogny, lät riktigt bra och enkelt. Men jag kanske lurar mej för att det låter så traditionellt?

Som tur är så behöver lådorna inte se snygga ut alls, jag tänkte mest på hållbarheten.
Monaxe
Har mina pallkragar rödmålade, men bara på utsidan.
Insidan har jag inte klätt med plast, vilket oroar mej lite nu efter att ha läst era inlägg.

Mina palldragar är gamla kasserade som jag fått från en leverantör som kört för ett känt bilmärke...Var därför tvungen att måla för att täcka över bilmärket som stod tryckt på alla sidor av kragarna. Vet inte hur dess pallkragar är behandlade från början...får nog gräva upp och plasta inuti.
(Fast just nu fungerar de flesta kragarna som barnkammare till diverse perenner)

Så jag väntar nog till våren med att gräva ur dem för insidig plastning....
ostgote
Håller fullkomligt med den som skrev att det är för att få så giftfria grönsaker som möjligt man odlar! Annars finns det ju faktiskt billigare att köpa i affären. För min del känns det som om man lurar sig själv rejält om man odlar i målade/behandlade kragar. (Tjära och en del pigment är som sagt inte giftfria heller).
Själv snickrar jag ihop kragar/lådor av lärk (det ska vara kärnveden) de håller länge. Och de jag köpt av obehandlad furu, eller gjort själv av vanliga bräder håller faktiskt flera flera år de också. De pengar jag sparar in på att inte måla gör att jag har råd att köpa nya bräder när det är dags. Det går faktiskt på ett ut, och då blir det så giftfritt det kan bli. När man tänker på alla gamla telefonstolpar och järnvägssliprar som finns i folks trädgårdar blir man rätt fundersam.
puskas5
Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen: Finns det någon här som kan visa ett enda belägg för att giftiga ämnen i färg som man har målat insidan på en odlingslåda med kan vandra över till växter som odlas i odlingslådan?
Det har skrivits mängder med inlägg i olika trådar där man varnar för att måla insidan på pallkragar/odlingslådor eftersom det skulle finnas förgiftningsrisker. Men plast kan man klä med. Är det ingen som är rädd för att ämnen i plast kan frigöras och vandra över till växterna?
Jag påstår, tills någon annan visar motsatsen, att det är ofarligt att måla insidan på pallkragar med de färger som idag finns i handeln. Jag påstår också, tills någon visar motsatsen, att det är ofarligt att använda impregnerat virke i pallkragar. I vinter kommer jag att tillverka egna ordlingslådor, eftersom jag har svårt att hitta pallkragar. Jag kommer att använda impregnerat virke. Jag är inte orolig för att äta det som jag ska odla i pallkragarna. lika lite som jag är orolig för att äta den potatis som jag idag har skördat i en pallkrage som har insidan målad med oljefärg.
evaisa
varför inte använda slipers?
EKLO
När jag utvidgade ett nytt litet trädgårdsland i somras, visade det sig att min pappa en gång i tiden måste ha gjort en träram just där - för att hålla jorden på plats antar jag (sluttning). De där plankorna jag grävde fram måste ha legat under jord i bortemot fyrtio år, helt täckta med jord, och jag är alldeles säker på att de inte är behandlade med någonting. Det var inget som helst fel på dem, lite porösa alldeles ytterst i kanten kanske, men obetydligt lite.

Vad man nu ska dra för slutsats av detta - utom att för mig som inte alls behandlar eller målar träramarna jag har runt landen var denna upptäckt ett stöd för fortsatt latmansattityd...
Floppy
Jag målar mina pallisar för att det skulle bli snyggare...sen plastar jag insidan ifall om det nu skulle vara så att giftet från färgen 'vandrar' till det ätbara i pallisarna (vilket jag inte har en aning om ifall om det gör det eller inte)...men jag har inte målat på insidan mer än ett penselbrett drag precis innanför kanten...har två pallar på höjden...
puskas5
På min första pallkrage satte jag, påverkad av larm här, plast på insidan. Jag såg snart att det samlades kondens bakom plasten vilket knappast var bra för virket. Alltså tog jag bort plasten och målade i stället. Nu räknar jag med att pallkragen håller längre utan att jag blir sjuk av färggifter.
stjärnflickan
Jag har målat mina pallkragar svarta, med egenblandad linolja och pigment.
Det var några snubbar som försökte sno en himla massa pallkragar från vår koloni, men som tur var det fanns en odlare på området just då som var alert. Hon märkte att det var bl.a. hennes kragar dom försökte ta med sig...
Jag skaffade mina nya efter det och målade dom på en gång!
ostgote
Svar till puskas5:
Växter tar upp ämnen som är lösta i markvätskan (bra som dåliga). Varför tror du att växterna inte skulle ta upp giftet från t.ex. impregnerade pallkragar när de tar upp gift från bekämpningsmedel??
Att bekämpningsmedel tas upp av växterna får väl anses bevisat eftersom resterna är mätbara - och också mäts kontinuerligt. (Vad vi inte vet är däremot om mer än vad som idag är mätbart tas upp.)
Varför inte köra försiktighetsprincipen, så slipper man upptäcka i efterhand att man kanske var väl naiv, som så många gånger tidigare. (Jämför hormoslyr, betmedel för säd.. osv)
Mitt tips igen: obehandlat trä står sig flera år (längre tid ju bättre material man använt). Det blir vackert och naturligt grått och kostar varken extraarbete eller målarfärg. När kragarna börjar bli dåliga bygger man nya. Det blir varken dyrare eller tar mer tid i anspråk.
Mu i myllan
Tja, lat eller inte. Mina, i övrigt obehandlade pallkragar är målade med täcklasyr på utsidan samt 4 cm ner på insidan. Jorden når inte upp till färgen. Ingen plast på insidan men jättefina potatisar, sallad, spenat, broccoli och sockerärtor har jag odlat under flera år. Någon röta i trät har jag inte sett.

Tja, lat eller inte. Mina, i övrigt obehandlade, pallkragar är målade med täcklasyr på utsidan samt 4 cm ner på insidan. Jorden når inte upp till färgen. Ingen plast på insidan men jättefina potatisar, sallad, spenat, broccoli och sockerärtor har jag odlat under flera år. Någon röta i trät har jag inte sett.

Tja, lat eller inte. Mina%
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon