Full version: Mynta
Monarda
Tänkte gräva ner plåtar för att hindra myntorna från att sprida sig mer. Frågan är hur djupt ner - kan det räcka med 30 cm?
Fenja
Minst 40 cm i alla fall skulle jag göra. Tänk på att de sprider sig över kanterna på "spridningsskydden" med, så håll efter dem!
Mvh
Fenja
Stella-Polaris
Jag gör helt enkelt så att jag skördar alla revor som kommit utanför en viss gräns. Repar av bladen, sköljer och torkar.. verkar funka bra. Men klart har man den som prydnad så blir det ju arbete..
virka
jag odlar numera i kruka. mynta i kryddalndet är bara en massa slit...
noora
Se till att det inte är några glipor eller springor i spridningsskyddet också. Myntorna rymmer genom minsta lilla springa.

Jag kommer förmodligen att få döpa om mitt örtland till "myntaland" om några år. Då får jag helt enkelt bygga ett nytt örtland på något annat ställe, helt fritt från mynta smile.gif Jag skulle inte bli speciellt ledsen av att ha ett helt hav med myntor heller, så det gör inte så mycket om det blir så.
Monarda
Mitt förhållande till myntor är kluvet, måste jag säga. g.gif Just nu tycker jag dom är jobbiga som brer ut sig så mycket men sen på sensommaren när dom blommar och alla fjärilar kommer, då är allt förlåtet. Den här på bilden tror jag är en äppelmynta och den förökar sig med rekordfart.

P8210140.JPG

Eva i Västerås
Tycker det går bra med ytlig avgränsning. Typ 10cm.
Fast jag har ju rätt hård jord, och det kan ju inverka.
Muguet
Jag sätter myntor i krukor som jag gräver ner i landet !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon