Ralf
Jag har nu krattat bort en massa mossa ur gräsmattan ocj bestämt mig för att inte lägga den i komposten. Jag har en känsla gränsande till visshet att den ej kommer att göra någon nytta där. Rätt eller fel?
Gossen Ruda
Ganska rätt. Visserligen multnar mossa också så småningom men det tar normalt flera år. Små mängder gör inget men lägger man ett lager så händer absolut ingenting med det på något år. Åtminstone skedde det så i min trädgårdskompost.
Nina H i NÖ Skåne
Här finns lite intressant kompostinfo: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...283&list=26
Fenja
Jag skulle lägga mossan i kycklingnät och göra en rolig trädgårdsstaty! biggrin.gif
Mvh
Fenja
MrsMP
CITAT (Ralf @ 10-05-2007, 19:58) *
Jag har nu krattat bort en massa mossa ur gräsmattan ocj bestämt mig för att inte lägga den i komposten. Jag har en känsla gränsande till visshet att den ej kommer att göra någon nytta där. Rätt eller fel?

no.gif Inte i komposten!!!!!! har fått rådet av trädgårdsmästare att aldrig göra så. Det absolut bästa är att kasta det så att det inte kommer i närheten av din trädgård igen (kanske tomk bränna ). Det absolut bästa sättet att få bort mossa på är att gödsla..litet och ofta. Samt att hålla gräsmattan kort, då försvinner den garanterat! Var försiktig när du krattar mossa...det är ett ypperligt sätt att sprida den på efterom det räcker med små bitar för att den skall spridas till andra ställen.
Gödsla lite & ofta, klipp kort. Det är i princip bara gräset som tål att klippas kort ofta. Och mossa avskyr näringsrik jord. smile.gif
mrmi
Du bör köra den till en avfallsanläggning i närhet där du bor, alt elda upp den. Annars riskerar du att den sprider sig till andra delar av din trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon