Full version: Tulpan "Cum laude"
asynja
Hej!

Med stor förväntan har jag längtat hela vintern (och våren) på att mina tulpaner som jag köpte på Odla.nu i höstas ska blomma. Speciellt nyfiken har jag varit på sorten "Cum laude" som enligt bilden på förpackningen är mörkblå! Skitsnyggt, tänkte jag och köpte två förpackningar. Nu blommar den och den är väl ok, men mörkblå är den inte - den är mörklila... thumbdown.gif Är det någon annan som har satt ned lökar av "Cum laude"? Hur gick det för er?

Bild på Cum laude (enligt förpackningen): http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...a_cum_laude.jpg

Vill bara säga också att jag beställt sorterna nedan också och är jättenöjd med dessa. Alla har varit jättefina och precis som förväntat i färgerna: tummenupp.gif

Tulpan "Spring green": http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...pring_green.jpg
Pärlhyacint "Valery finnis": http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...erie_finnis.jpg

Biggan_
Den vita tulpanen "spring green", var väldigt vacker!
renate
Jag tror inte på blåa tulpaner,inte svarta heller det närmaste svart man kan komma är mörkt violett,de är snygga,den blåa var inte snyggt,ser onaturligt ut.
Blommorna har inte alltid samma färg på riktigt som på förpackningen.
Gillan
Hmm, jag har aldrig köpt en vit tulpan, men jag har köpt både svart och blå. Trots det har jag rabatten full av vita tulpaner ohmy.gif . Ingen svart och ingen blå! Misstänker starkt att det är de svarta eller blå som visar sig i form av vit.

Jag håller med renate vad det gäller färger,.............den blå eller svarta färgen, finns än så länge bara på bild. Jag kan jämföra med den "svarta" Stockrosen, som naturligtvis inte alls är svart, utan väldigt mörkt "lila"?, eller purpur...............eller vad du nu vill kalla den dunno.gif
asynja
Jag jobbar själv med trycksaker och vet att det kan finnas variationer mellan en tryckt bild och verkligheten, men detta tryckeri/repro har gjort ett väldigt dåligt jobb eftersom verkligheten skiljer väldigt mycket från förpackningen. Så illa ska det inte behöva vara! Jag trodde ärligt att det var en ny sorts tulpan som verkligen var blå... sad.gif
Monica M zon 4
Jag köpte en blå tulpan som hette Blue Baby. I affären lovade dom att den skulle bli så blå som på bilden. Den blev lila. Jag var väl medveten om att den förmodligen inte skulle bli blå men tyckte det var kul att testa!

Och mina rosa påskliljor, som den holländske försäljaren på Hem och villamässan i Göteborg i höstas sålde, blev aprikosfärgade. Man ska nog vara lite skeptisk mot alltför fantastisk färger.

Och inte sjutton ska det behöva skilja så mycket på en tryckt bild och verkligenheten!!
pusillus
Jag var bara tvungen att gå ut och fota mina anskrämliga "blå"
En är dessutom vanskapt.

[attachment=2384:Blå_tulpaner.JPG]

[attachment=2385:skumt.JPG]

asynja
Jag fick också en vanskapt, plus att några blev väldigt taniga i jämförelse med resten. Kan det vara så?
kemimicke
Enligt en annan katalog ska Cum Laude vara violett (Purple).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon