joca
Hej,

är mitt första år med växthus och det kliade ganska rejält i fröfingrarna tidigt, så jag satte mina tomat(moneymaker, purpule calabash) och gurka(marketmoore) fröer tidigt, tidigt.......

Det innebär att jag nu har grukaplantor som är cirka 30-40 cm långa och som börjar blomma i varje bladveck....ute i växthuset, frågan är då, ska jag ta bort blommorna för att spara näring i plantan, om inte, ska jag gå med pensel och pollinera eftersom det inte finns några småkryp i farten.

ktw
Jag är också intresserad av detta. Gurkorna är som ormar...
Tesa
Jisses...finns det inga småkryp i farten än så är väl risken överhängande att det är för kallt för iallafall gurkorna...de vill inte ha under 18 grader helst ju.. unsure.gif
ktw
Hmm... mina gurkplantor är jättesmala och jättelånga. Förmodligen det vanliga misstaget med för varmt och för mörkt då jag inte skaffat några lysrör ännu och de står i norrfönster.

Är det kanske läge att så en omgång gurka till eftersom de var så rackarns snabba på att utvecklas?

Jag har bara sått på friland förut och där tyckte jag inte de var lika snabba, men det var ju inte samma sort och så var det några år sedan så jag KAN minnas fel smile.gif
Jonas70
CITAT (ktw @ 11-05-2007, 06:21) *
Hmm... mina gurkplantor är jättesmala och jättelånga. Förmodligen det vanliga misstaget med för varmt och för mörkt då jag inte skaffat några lysrör ännu och de står i norrfönster.

Är det kanske läge att så en omgång gurka till eftersom de var så rackarns snabba på att utvecklas?

Jag har bara sått på friland förut och där tyckte jag inte de var lika snabba, men det var ju inte samma sort och så var det några år sedan så jag KAN minnas fel smile.gif

Som nybörjare på gurkor så sådde jag i år en omgång gurkplantor alldeles för tidigt (typ i slutet av februari) efter att ha blivit lurad av instruktionerna på baksidan av fröpåsen. Jag har haft blommande plantor inomhus nu i snart en månad, och har till och med skördat ett par gurkor. Tur man har en överinseende fru för det ser verkligen för jävligt ut i det fönstret där gurkplantorna klättrar upp och hänger i persiennen wink.gif

Eftersom jag har ett kallväxthus så har jag ju fortfarande inte vågat sätta ut gurkorna där eftersom det är fortfarande rätt kallt på nätterna, utan istället så har jag nu sått en ny omgång gurka förra helgen som nog blir mer lagom i tid att sätta ut i växthuset när de utvecklats lite mer och omplanterats en gång i alla fall. Men man lär ju sig och inte tänker jag göra om samma misstag nästa år.
Monica E
jag hade också lite för bråttom,har tagit ut dom på vinst och förlust i växthuset,det är ca +6grader på natten,dom växer ju iallafall men vi får väl se.Har också nya på gång...är också nybörjare och man lär sig väl av sina misstag..
joca
Jag har också tagit ut mina i växthuset, har ett tält med bubbelplast och en kupevärmare med tempvakt. Håller cirka 12-13 grader. Har haft mina plantor under lysrör så de är ganska kraftiga och inte ringlat iväg så värst mycket än.......

Funderar på att så ytterligare några plantor...... kanske är värt det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon