CITAT (ktw @ 11-05-2007, 06:21)

Hmm... mina gurkplantor är jättesmala och jättelånga. Förmodligen det vanliga misstaget med för varmt och för mörkt då jag inte skaffat några lysrör ännu och de står i norrfönster.
Är det kanske läge att så en omgång gurka till eftersom de var så rackarns snabba på att utvecklas?
Jag har bara sått på friland förut och där tyckte jag inte de var lika snabba, men det var ju inte samma sort och så var det några år sedan så jag KAN minnas fel

Som nybörjare på gurkor så sådde jag i år en omgång gurkplantor alldeles för tidigt (typ i slutet av februari) efter att ha blivit lurad av instruktionerna på baksidan av fröpåsen. Jag har haft blommande plantor inomhus nu i snart en månad, och har till och med skördat ett par gurkor. Tur man har en överinseende fru för det ser verkligen för jävligt ut i det fönstret där gurkplantorna klättrar upp och hänger i persiennen

Eftersom jag har ett kallväxthus så har jag ju fortfarande inte vågat sätta ut gurkorna där eftersom det är fortfarande rätt kallt på nätterna, utan istället så har jag nu sått en ny omgång gurka förra helgen som nog blir mer lagom i tid att sätta ut i växthuset när de utvecklats lite mer och omplanterats en gång i alla fall. Men man lär ju sig och inte tänker jag göra om samma misstag nästa år.