Har en alpclematis som varje år angrips av larver, vilka på kort
tid äter växten ren på blad. Från början 3 mm. genomskinliga, sedan
cm. stora ljust gröna marodörer.
Jag plockar och sprutar med miljövänligt medel med noll effekt....
VAD GÖRA ? HJÄLP ! Evigt tacksam för råd och tips.
Mumin
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2003, 20:38
Klematisbladstekel!! en svårartad skadegörare på småblommiga klematisar. Så enormt mycket mer än det du redan gör är det inte du kan göra. Det du kan göra ytterligare är att klippa bort alla skott tidigare på säsongen som är knottriga. Klematisbladstekeln lägger sina ägg i skotten tidigt på våren, så klipper man bort knottriga skott klipper man bort en hel del blivande larver. Annars är det nog handplockning som gäller + när larverna är små kan man ta död på en del med pyretrummedel + Provadomedlena kan nog även de ta död på en del.
Tack för svar !
Det låter inte bra med klematisstekel. Men vad är en stekel ?
Flyger den dit och lägger ägg på våren, eller övervintrar den och i så fall var? Blir de gröna larverna fjärilar sen? Kan man förebygga genom att spruta tidig vår? JAG VET JU INGENTING !
I dag lade jag ett lakan under klematisen och skakade den kraftigt och vips låg det ett hundratal larver där, som snabbt gick döden tillmötes. Sprutade sedan med Pyrex. Vet ej om det finns något bättre, men det var vad jag hittade.
Hälningar MUMIN
CITAT (Mumin @ 23-06-2003, 21:46)
Tack för svar !
Det låter inte bra med klematisstekel. Men vad är en stekel ?
Flyger den dit och lägger ägg på våren, eller övervintrar den och i så fall var? Blir de gröna larverna fjärilar sen? Kan man förebygga genom att spruta tidig vår? JAG VET JU INGENTING !
I dag lade jag ett lakan under klematisen och skakade den kraftigt och vips låg det ett hundratal larver där, som snabbt gick döden tillmötes. Sprutade sedan med Pyrex. Vet ej om det finns något bättre, men det var vad jag hittade.
Hälningar MUMIN
Stekelns larver blir steklar när de blir vuxna (liksom fjärilens larver blir fjärilar).
http://biphome.spray.se/eva.sandstedt/klem...matisstekel.htm
Jamen Kurt...
Det låter ju väldigt logiskt, är det en stekel på bilden? Ser ut att ha vingar.... Du verkar ju veta något om steklar, så snälla, svara då på mina andra frågor om odjuren i fråga !
M.v.h. Mumin
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2003, 18:05
Stekeln övervintrar i marken och kläcks på våren och flyger upp och lägger sina ägg i de nya skotten, så den brukar återkomma år efter år.
Det finns många olika steklar och olika grupper steklar. Några välkända insekter som räknas till steklarna är getingar, humlor, bin, myror m fl.
De som ofta ställer till skada i trädgården är dock växtsteklarna ex. klematisbladstekel, rosenskottstekel, rosenbladstekel, krusbärsstekel m fl.
TACK ÅSA !!!
Du har verkligen hjäpt mig, nu vet jag ungefärligen hur jag skall hantera mina små odjur. Kommer säkert igen....
Mycket vänliga hälsningar Mumin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.