Lilltäppan
Jag har bestämt mig. Jag ska "renovera" mina farföräldrars lilla radhusträdgård!!
"Låter inte så svårt" tänker ni kanske. Men min farmor och farfar har tillbringat ca 20 år med att odla den till en oas som skulle platsa i vilket trädgårdmagasin som helst!
Tyvärr drabbades min farmor av en stroke för fyra år sedan och sedan dess har den helt förfallit. Jag bor nu i samma radhus och tänkte ta som sommarprojekt att hjälpa min farfar åtminstone iordningställa den och anlägga ett liknande kryddland som min farmor hade.
Nu ikväll var jag ute och inspekterade vad som växte mellan allt ogräs (kirskål). Jag hittade: 2 rhodedendronbuskar som ser lite ledsna ut, kungsängsliljor, påskliljor och tulpaner, gullvivor, löjtnanshjärta och några stora ovanliga anemoner. Dessutom ett förvuxet GAMMALT plommonträd, äppelträd och enormt förvuxna jasminbuskar. Vad tror ni om det? Som alldeles "nyfödd" trädgårdsälskare hoppas jag på tips och ideer från er proffs! Finns det något hopp för farmor och farfars älskade trädgård?! Dags för Extreme Garden Makeover??

(så fort jag ersatt min stulna digitalkamera ska jag dokumentera förändringen, om inte annat för att ingen kommer att tro att jag verkligen trädgårdsarbetat)
Nina H i NÖ Skåne
Jag tycker du ska gå försiktigt fram. Inte minst med tanke på att farfar än finns med i bilden (farmor kommer kanske också att se på trädgården nu & då?). Men också med tanke på & respekt för allt arbete de lagt ner. Så jag skulle sätta igång manuell bekämpning av ogräs ( kirskål mm). Och se under minst en säsong vad som kommer upp. Kanske sen flytta runt (eller bort?) om det verkar "belamrat" i rabatterna. Kanske även fälla något träd... Men i första hand försöka att spara så myckat som går att spara av växter & planteringar! Så tycker jag.......
Wilmer
Jag är inget proffs, så jag önskar dig bara lycka till OCH ha det så kul!! Låter spännande.

/ Wilma
Lilltäppan
Som det ser ut nu finns inte mycket mer än nämda växter och ogräs i massor. en hel rabatt består endast av kirskål. Den och kryddlandet tänkte jag börja med. Några rader sallad och dill och persilja. Kilrkålsrabatten skulle man täcka med "geotextil" enligt tidigare tips här på Odla. Jag får väl testa det...
Ewa L
Håller med Nina om att gå försiktigt fram — bortsett från fällande av träd! Det är gjort på några minuter, men tar lååååång tid att växa.
Ett "skruttigt" träd kan användas som ett naturligt ros-stöd eller dylikt.

Eftersom du rensar bort ogräs kommer dessutom säkert ett och annat nytt att komma fram — som inte är ogräs men inte haft stora chanser tidigare.

Lycka till!!
Kakaduan
Håller med ovanstående. Kör försiktigt och vänd inte upp och ner på allting - börja med "städning". Beskärning av äppelträd, ogräsrensning, etc. Efter det är det lättare att se vad som kräver lite större insatser.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon