Åsa E
Hej alla så-experter och andra intresserade!

I vintras ställde jag massor av frågor om sådd av kallgroende perenner och fick massor av bra svar. Jag sådde många olika sorter och ställde ut, och nu förväntar jag mig att det ska börja gro. Vissa sorter har grott men av andra syns ingenting. Så här är läget just nu:

Akleja Har grott
Hundtandslilja, Erythronium dens-canis Inget
Frilandsklerodendron, Clerodendrum Inget
Blå bergvallmo, Meconopsis Inget
Bollviva, Primula denticulata Några har grott
Höstvädd, Scabiosa caucasica Några grodde i januari och dog sedan
Dårört, Scopolia Inget
Blodört, Sanguinaria Inget
Lunddocka, Glaucidium Inget
Vaxklocka, Kirengeshoma Inget
Alunrot, Heuchera Har grott

Är detta normalt? Hur länge ska man vänta på det som inte gror? Jag bor i zon 2, just nu är det ca 12 grader på dagen.
Jag vill att det ska gro nuuuuuu!!!! help.gif Otålig!
Halli
Jag vet inget om olika sorter, men jag har också sått en massa som behlövde en kallperiod för att gro och i vissa krukor har inget kommit upp och i vissa har ett fåtal grott. Jag har två krukor med lunddocka t ex och i den ena har två frön grott alldeles nyligen. Jag bor i zon 1 och har haft mina i ett litet växthus i plast, så dina kommer säkert också. Se till att de inte torkar ut eller står i vatten och ruttnar bara ( och det är ju lätt! whistling.gif tummenupp.gif ).

Nu välte mitt växthus häromdagen i blåsten, så jag fick sopa ner resterna i ett par krukor och hoppas på att något gror över huvud taget.... Och om något gror, så har jag ingen aning om vad det är...
Mufflan
Hav tålamod de kommer - vissa tar lite tid på sig bara - men jag vet det är frustrerande att vänta!
Gåsis
Några av sorterna kan vara rejält tröga att få att gro, särksilt om det varit torkade fröer. Sanguinarian och Glaucidium är åtminstone såna att man kan få vänta länge om det ens gror.

/Åsa
cia73
Lunddockan väntar jag fortfarande på. Jag sådde 5 frö för 3 år sen och 5 frö i vinter, fortfarande ingen planta... -cry-.gif
Åsa E
Tre år!
Jag skulle aldrig klara av att vakta sådden så den inte torkar ut under så lång tid, då kan man ju inte resa bort. Men jag förstår att du inte vill ge upp, den är ju så vacker!
Linis
Hej!
Jag har samma problem med otålighet som ni andra.
Jag satte lökar av liljor och kallor tidigt i år och av dem syns inte ett spår ännu.
Jag har försökt att ha tålamod, men nu börjar jag tänka att de kanske inte ens tog sig.

Vad tror ni?
Jag bor nära Göteborg och vi fick ju en del snö för typ en månad sedan.

Hoppas på någon som kan stilla min oro. -fear-.gif
Cathis
Samma problem här ocskå, ursäkta Åsa E att jag hoppar
in på din tråd.

Jag satte också en del fröer ganska så tidigt i februari.
Dom har stått ute först och nu står dom i växthuset.
Kungsliljan och Nepeta har kommit bra, aklejan också
men Krolliljan och pyreneisk lilja och aklejruta absolut
ingenting -cry-.gif

Är det någon som vet om dom är extra sega eller om
det bara är så att jag misslyckats unsure.gif
cia73
CITAT (Åsa E @ 13-05-2007, 11:08) *
Tre år!
Jag skulle aldrig klara av att vakta sådden så den inte torkar ut under så lång tid, då kan man ju inte resa bort. Men jag förstår att du inte vill ge upp, den är ju så vacker!

Jag har en dotter som går omkring med sin lilla blomkanna hela sommaren. giggle.gif Vi reser inte heller bort eftersom våra kära kossor ska mjölkas varje morgon och kväll så då går det bra att pyssla på med trädgården här hemma hela sommaren. Hoppas på att en Lunddocka ska gro nångång...
Gåsis
CITAT (Cathis @ 13-05-2007, 15:14) *
Kungsliljan och Nepeta har kommit bra, aklejan också
men Krolliljan och pyreneisk lilja och aklejruta absolut
ingenting -cry-.gif

Är det någon som vet om dom är extra sega eller om
det bara är så att jag misslyckats unsure.gif

Krolliljan har jag misslyckats med men den borde inte vara så svår. Pyreneisk lilja vet jag inget om men däremot aklejrutan kan vara lite lynnig. Var det lite äldre fröer kan det nog ta ett tag innan dom gror. Annars är det en sort som reagerar bra på GA-3.

/Åsa
Cathis
Fröerna är nyinköpta från Impecta.

Var får man tag på GA-3? Måste testa ifall det
inte händer något i krukorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon