Kakaduan
11-05-2007, 08:32
Kan någon reda ut begreppen för mig? Satt och tittade på rosor - remontant-gruppen. Så gick jag in på www.alltomtradgard.se och läste i deras roslista. Där står att rosen Souvenir d'Alphonse Lavallée (som jag var lite sugen på) inte remonterar! Hur fungerar detta egentligen? Betyder inte remontant just att den remonterar?
Kakaduan
I Rosor för Nordiska Trädgårdar finns en liten ruta i avd. Remontantrosor jag citerar " Souvernir d`Alphonse Lavellée saluförs under detta namn av nordiska plantskolor, men rosen är identisk med Erinnerung an Brod " Och den rosen tillhör en annan grupp och blommar en ggn, läs på den också. Det finns heller ingen bild på Souvenir d` Alphonse i Rosbibeln, men i Botanica finns bild på den riktiga, en mörkröd remonterande fransk ros från 1884, står som zon 3, lågväxande klätterros. Då får man väl vända sig till en utländsk firma för att hitta den äkta rosen.
Och Remontantrosor blommar om eller blommar kontinuerligt.
Jag har köpt båda varianterna, dvs plantor med båda namnen och de är faktiskt de enda jag kan påminna mig har stått hos mig i mer än 2 år och inte vill blomma alls... Jag har en känsla av att de/den kräver lite mer, dvs full sol OCH god jord OCH bevattning.
De här remontanterna och remongubbarna kräver visst inte bara mycket för att blomma två ggr, utan också en!
Jo det är nog en ömtålig grupp, jag har bara Baronne Prevost och Ferdinand Pichard tidigare. I vår blev det dock två till men Baron Girod de l`Ain får vara i kruka för gott, dom fodrar nog samma omsorger som rabattrosor. Här i zon 3-4 är dom nog på gränsen vad dom klarar vintertid.
Ferdinand är dock mycket snäll hos mig i zon 3. Första floret med rosalila ränder som det inte är riktig ordning på, medan andra blomningen kommer med mer sammanhållna, ärkare och mer organiserade blommor som jag tycker mycket om. Jag tycker till och me doften är bättre på andra floret, men det är kanske för att jag är mindre kräsen sent på säsongen.
Men kolla bladutspringet på den! Knögligare och mer missfärgat fast de är friska får man leta efter...
Fick nog tipset om Ferdinand på Rosforum, rosen var stor förra sommaren 1.5 m, men i vår får han börja om nerifrån.
Ska kolla i sommar på bladutspringet, har jag aldrig kikat på.

Ferdinand Pichard
Mina är något mörkare rosalila än dina, och på andra blomningen har de mer distinkt vitt i sig. Visst doftar den ljuvligt?
Bladutspringet, tror det var förra året. Årets är ännu mer limegrönfärgat och knögligt!

Högsommar

Sensommar

Frös din ner Cilla ? Du bor varmare tror jag ? Enligt Franziska Kröll nya bok doftar den äpple, päron, citron och baksidan av blomman kåda, måste kolla det i sommar, är dålig på dofter.
AnnammA
15-05-2007, 17:38
Det är något visst med randiga rosor!
AnnA
Min Ferdinand frös inte ned men den står i sandjord i skyddat fullsolsläge och den borde egentligen där blivit större och mer förgrenad, men jag var dålig på att vattna förra sommaren.
Och visst är det något visst med de randiga rosorna... Hos mig blir nästan alla fula, blaskfärgade, och jag har faktiskt dödat några sk Målarrosor i vår... (var närapå heldöda ändå och kom bara med ett par blaskfrgade blommor). Fast Rosa Mundi och den här Ferdinand tycker jag om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.