Helen i Piteå Zon 5

Jag har Clematis Aljonuschka och har länge önskat att jag fått äga en till eftersom den är en av mina favoritväxter i min trädgård. STORA fina ex. av den hittade jag igår på Blomsterlandet för endast 119:-, oj, sååå glad man kan bli yes.gif naturligtvis köpte jag den. Träffade även trevligt forumfolk där, Betty och jejja, som jag övertalade att just den clematisen måååste man bara äga biggrin.gif och dom är inte svåra att övertyga biggrin.gif Jag tror många hörde vårt samtal för helt plötsligt var det en folkklunga runt clematismontern och alla Aljonushkaplantorna tog slut laugh.gif giggle.gif Nu ska jag bara ta bort och tvätta rötterna rena från torven den är planterad i och ge den ny frisk jord, sen är det bara att vänta på sommaren. Idag/igår/förra dagen osv. har det regnat/snöblandat i minst 2v angry.gif nu ÄR jag less!
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-05-2007, 09:48) *
Träffade även trevligt forumfolk där, Betty och jejja, som jag övertalade att just den clematisen måååste man bara äga biggrin.gif och dom är inte svåra att övertyga biggrin.gif

Ja du Helen, hur var det nu han brukar säga din gamle chef... whist.gif När jag kom hem så läste jag om den där klematisen på nätet - och jag måste bara säga att jag är glad att jag lät mig övertalas! kompiskram.gif
Biggan_
Jaha, och när du nu har pratat om ditt fynd här, så tar väl plantorna slut i hela landet! giggle.gif
Själv hittade jag en rosa och en rödvit frilandshibiskus på Coop Forum igår! biggrin.gif
SidneyB
Hej!
Min inlägg här eg inte hit men tar nu chansen när jag hittat ngn i min zon;)
Jag är helt ny i trädgårdssvängen och undrar var jag ska handla mina plantor?
Billigare på ex coop och blomsterlandet eller dyrt på handelsträdgårdar?
När man bor i kallare zoner som vi känns det viktigt att handla rätt sorters plantor, kan jag göra det även i rikstäckande kedjor? Hur ska jag prioritera?
Billigt är bra men inte om växterna dör... Vad har ni för erfarenheter?
Tacksam för svar!
Betty
Min erfarenhet är den att; Visst, man kan få tag på billigare växter på ställen som Coop, Plantagen o.s.v. Men de växterna kommer nästan garanterat söder ifrån och är då ofta mindre anpassade för vårt kalla klimat, många av dem kommer ända ner från Danmark och Tyskland.
Handlar man på den lokala handelsträdgården så är sannorlikheten mycket större att hitta härdiga växter - ofta speciellt hemtagna av just den anledningen.
Jag för min del betalar hellre mer för härdiga växter, som klarar klimatet, än att jag köper "billiga" på Coop och därmed riskerar att få lov att byta ut dem efter de har fryst bort, det blir ju dyrare i slutänden.
Nu har vi dessutom sån tur här i Luleå att vi har en mycket duktig trädgårdsmästare som verkligen bryr sig om och är intresserad av vad som funkar här uppe. All heder åt "våran" Ludde! tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
99% av alla mina växtinköp gör jag på en 'riktig' handelsträdgård trots att jag kanske får betala lite mer för trädet/busken/perenn. Däremot så händer det då och då att jag hittar någon perenn på Blomsterlandet eller Växtriket och då köper jag den, men dock skulle jag aldrig handla träd/buskar därifrån. Angående COOP så har jag bara varit till Luleå och sett deras utbud sad.gif och vad säger man??? skulle aldrig falla mig in att köpa någon därifrån no.gif Sen håller jag med Betty yes.gif Tur att Luleå har 'Ludde' bravo.gif
Biggan_
Jag handlar nästan allt på plantskolorna, vi har gott om dom här, men man kan faktiskt också hitta pärlor på Coop Forum, i alla fall här nere i Skåne. Utbudet var jättefint när vi var där i veckan, långa bord med perenner o buskar, utplanteringsväxter och grönsaksplantor.
Hibiscusarna jag köpte var jättefina. 40-50 cm höga, välförgrenade. en rosa med rött i mitten 'Woodbridge' och en blekrosa med rött i mitten 'Hamabo' kostade 99 kr /st
Fördelen med att handla på plantskolorna är ju att dom förhoppningsvis har en kunnig personal som man kan fråga och få råd av.
Betty
Plockar upp den här gamla tråden för jag måste få gnälla av mig lite...
Jag är såååå besviken! -cry-.gif
Den där rosa skönheten började blomma idag... - men inte är det nån rosa tjusig 'Aljonushka' inte! Här kommer några bilder som jag tog nyss. Ska banne mig gå tillbaka till Blomsterlandet och visa bilderna och kräva ersättning! sad.gif

[attachment=4592:helbladig_2.jpg]
[attachment=4593:helbladig_3.jpg]
[attachment=4594:helbladig_klematis.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag har redan hört av andra att det verkligen inte var rätt Clematis mad.gif Jag var till Blomsterlandet förra veckan och klagade, men hon som bestämde var inte där just då så jag skulle återkomma..... Hon i kassan sa att ingen annan hade varit in och sagt något om att det var fel Clematis... men nu jäklar så kommer vi med stormsteg och kräver våra pengar tillbaka ranting.gif Jag får bara mer mina misstankar bekräftade.... sådana där storföretag är inget att handla ifrån ranting.gif Nej, det ska vara seriösa trädgårdshanlare så som vet vad dom sysslar med angry.gif

Och jag/vi som var sååå glada över våra förväntade fynd!
Myrilla
Det mesta jag köpt på blomsterlandet har dött eller växer dåligt och jag bor bara i zon 2. thumbdown.gif
En och annan perenn kan man väl köpa, men det är som att köpa en lott.
Det är synd för dom har bra priser.

De växter jag köpt på lokala handelsträdgården är en helt annan kvalitet på. Där kan man snacka växtkraft tummenupp.gif
Bee
CITAT (Betty @ 29-06-2007, 15:50) *
Plockar upp den här gamla tråden för jag måste få gnälla av mig lite...
Jag är såååå besviken! -cry-.gif
Den där rosa skönheten började blomma idag... - men inte är det nån rosa tjusig 'Aljonushka' inte! Här kommer några bilder som jag tog nyss. Ska banne mig gå tillbaka till Blomsterlandet och visa bilderna och kräva ersättning! sad.gif

[attachment=4592:helbladig_2.jpg]
[attachment=4593:helbladig_3.jpg]
[attachment=4594:helbladig_klematis.jpg]

Men. Men,,, hallå, det ser ut som den Jackmanii jag köpte på Blomsterlandet här i Göteborg i maj! Jag går i väntans tider för knopparna har inte slagit ut än!

Jämrans Blomsterlandet! Och jag som just var på väg att börja gilla dom, speciellt dom på Hisingen. Dom har väldigt bra och kunnig personal numera. I alla fall på perennavdelningen. Sen att växterna ser lite skumma ut - ja man får väl vad man betalar för. Men när Blomsterlandet etablerade sig här för några år sen så var blommorna så hårt drivna i växthus så dom klarade sig inte ens här.

Nu har jag klagat. Nu väntar jag spänt på vad knopparna i min Clematis skall ha för färg! biggrin.gif
Betty
CITAT (Bee @ 29-06-2007, 20:47) *
Sen att växterna ser lite skumma ut - ja man får väl vad man betalar för.

Det trista är att jag betalade fullpris, 119:- för den där s.k. 'Aljonushkan' - då ska man baske mig inte behöva upptäcka att det inte är den utlovade, hade varit skillnad om jag hade hittat den för några tior i en fyndkorg med blandade växter... sad.gif
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-06-2007, 19:38) *
Jo, jag har redan hört av andra att det verkligen inte var rätt Clematis mad.gif Jag var till Blomsterlandet förra veckan och klagade, men hon som bestämde var inte där just då så jag skulle återkomma..... Hon i kassan sa att ingen annan hade varit in och sagt något om att det var fel Clematis... men nu jäklar så kommer vi med stormsteg och kräver våra pengar tillbaka ranting.gif Jag får bara mer mina misstankar bekräftade.... sådana där storföretag är inget att handla ifrån ranting.gif Nej, det ska vara seriösa trädgårdshanlare så som vet vad dom sysslar med angry.gif

Och jag/vi som var sååå glada över våra förväntade fynd!

Bra att veta att det är fler som klagat, då kanske det blir lättare att få tillbaka pengarna.

Jag saknar Björsbyn redan innan de ens hunnit klappa igen helt... crying.gif

Blomsterlandet tror att de ska få överta Björsbyns kundkrets, det kan de glömma om de inte håller högre klass än så här! angry.gif
kerstin z5-6
Björsbyn ? -fear-.gif ska de klappa igen .. sstöön .. neej .....och maken som köpt en såndär clematis till mej ..det är väl jackmanii det med då sad.gif
estet
Jo tyvärr...de löste in mitt presentkort så fick jag pengar i handen senast jag var dit.
var ska man nu fara, bryggmans eller fagernäs om man vill ha tag i annat än sommarblommor...
Helen i Piteå Zon 5
Man far till Granås i Kalix eller Rydlinge i Skellefteå yes.gif

Jo, Björsbyn är såld till Blomsterlandet och själva handelsträdgården kommer att bli lagerlokal till affären i stan mad.gif
Bee
Jag betalade 49:90/st för min två Jackmaniis den 28/4 enl kvittot. Det är stor skillnad mot er som betalat 119:- för en annan sort och fick min! Känns inte bra.
Betty
CITAT (Bee @ 30-06-2007, 00:29) *
Jag betalade 49:90/st för min två Jackmaniis den 28/4 enl kvittot. Det är stor skillnad mot er som betalat 119:- för en annan sort och fick min! Känns inte bra.

Nej, inte bra alls. Jag kommer definitivt att gå tillbaka och upplysa dem om felmärkningen och försöka få tillbaka pengarna.
En 50-lapp känns som ett mer rimligt pris för en helt vanlig jackmann...
estet
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-06-2007, 23:04) *
Man far till Granås i Kalix eller Rydlinge i Skellefteå yes.gif

jamen va långt! laugh.gif Det var/är ju så lätt att svänga förbi i björsbyn, ingen mer härlig impulsshopping här inte... -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon