Full version: Frö till ormöga
Jonas70
Är det någon som vet var man kan få tag på frö till Ormöga?
När är det dags att så denna perenn?
pusillus
Jag har en hel matta i trädgården, eller måste det vara frö?
Du kan få planta mot porto eller vi byter mot något om du vill.
Jonas70
CITAT (pusillus @ 11-05-2007, 10:02) *

Jag var väl mest intresserad av att driva upp från frö av den anledningen att jag behöver många plantor!
Ewa L
CITAT (Jonas70 @ 15-05-2007, 12:59) *
Jag var väl mest intresserad av att driva upp från frö av den anledningen att jag behöver många plantor!

Tro mig, det blir många plantor snabbt!! När de etablerat sig kan du utan vidare rycka upp dem och plantera på nytt ställe. Och då kommer de på bägge ställena. Plus att de sprider sig med revor.
Jag köpte en ytte-pytte planta för 3 år sedan. Idag skulle jag utan vidare kunna ha typ 500 m2!
Men jag tycker definitivt om dem.

Personligen tycker jag att de gör sig bäst i djup skugga. Den intensiva blå färgen blir ännu mer intensiv.
Jag har även de vit-blommande.
Jonas70
Jag tänkte ha den som marktäckare under lite större buskar så den kommer hamna i halvskugga. Det låter ju trevligt att den är så bra på att sprida sig. Det gäller väl bara att hålla efter den lite så att den inte tar över helt wink.gif
Monarda
Jag har ormöga överallt den här årstiden men sen när den väl blommat över kommer dom andra växterna som vanligt. Den verkar med andra ord inte vara den aggresiva, kvävande typen så man kan lungt låta den sprida sig. smile.gif
Sham
CITAT (pusillus @ 11-05-2007, 09:02) *

Hej! Jag skulle jätte gärna vilja ha några plantor:) betalar gärna en slant för detta:) Mvh sham
tepa
Hej

Fin idé med att flytta Ormöga till djupaste mörka hörnet i min trädgård. Jag hade nämligen ett Löjtnantshjärta där. Det dog. Sen flyttade jag Fänrikshjärtan dit. Dom dog. Nu är den lilla plätten tom och jag funderar på vad jag nu ska hitta på. Jag har ju Ormöga på ett halvskuggigt ställe nu, det har spridit sig. Skulle ju kunna flytta dit några då, och Vinca Major har jag under en massa Syrénbuskar. Dessa två sorter klarar alltså djup skugga? Vill inte köpa något nytt, eftersom jag inte vet om det klarar sig. Hellre då flytta av något jag redan har.

Hälsn Tepa
Misty
CITAT (Ewa L @ 16-05-2007, 08:26) *
Tro mig, det blir många plantor snabbt!! När de etablerat sig kan du utan vidare rycka upp dem och plantera på nytt ställe. Och då kommer de på bägge ställena. Plus att de sprider sig med revor.
Jag köpte en ytte-pytte planta för 3 år sedan. Idag skulle jag utan vidare kunna ha typ 500 m2!
Men jag tycker definitivt om dem.

Personligen tycker jag att de gör sig bäst i djup skugga. Den intensiva blå färgen blir ännu mer intensiv.
Jag har även de vit-blommande.

Jag skulle gärna vilja köpa ett skott av den vitblommande. Eller byte, jag har massor av kul perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon