Ojoj, det finns så många fina växter som de inte gillar

! Det fanns en lista på odla förut, men nu kan jag inte hitta den längre, sök på internet och se vad du hittar. Det finns också en bok som kanske går att få tag på antikvariskt som heter "Den rådjursfria trädgården". En sak ska man dock vara beredd på, och det är att rådjuren inte alltid följer dessa listor

, men listorna ger åtminstone en fingervisning om vad man kan satsa på.
Jag har: Pioner, stormhatt, riddarsporre, digitalis, echinacea, rudbeckia, krollilja, allium, malva, bergklint, temynta, silverax, hosta, lupiner, primula, rölleka, campanula, akleja. Jag har även kostat på mig en buskros, jag tänkte att de når ju inte hur högt som helst, och det har de inte gjort heller.
Som kantväxt: jättedaggkåpa, liten flocknäva, fänrikshjärta, kantnepeta. Lammöron går bra också, men hos mig ruttnade de i vintras.
Som marktäckare: ormöga, flocknäva, hjärtbergenia.
För vårblomning: Snödroppar, massor av narcisser (det finns ju så många sorter!) och scilla. (Vårstjärnan åt de tyvärr upp...)
De äter inte sånt som är giftigt (förklarligt nog) och inte heller kryddväxter och aromatiskt doftande växter (som flocknäva), sådana växter kan man alltid pröva.
När det gäller klätterväxter så påstår min bok att clematis inte är gillad av rådjur, så det kan du ju pröva.