Full version: Örter mot rådjur?
vaniljstången
Hej!

Rådjuren vandrar in i min trädgård och kalasar på alla mina perenner, har hört att vissa örter avsöndrar stark doft och "skrämmer bort" rådjuren från rabatten?! Har provat blodmjöl och allsköns hemmamixade kurer men så fort regnet sköljer ner dem i jorden är rådjuren tillbaka och kalasar!

Är det någon som vet vilken typ av ört som fungerar bäst i avskräckande syfte?
Tacksam för hjälp!

//Petra

Stella-Polaris
Om du kan få tag på fårull så snor du lite runt toppen på plantorna. Rådjuren gillar inte lukten, speciellt när den är fuktig, kanske ej heller du gillar lukten whistling.gif Sitter kvar när det regnar men är kanske inte så snyggt.
KURT
Annars tycker jag att rosmarin brukar fungera ganska bra till rådjurssadel.
olgak
Det finns diverse kurer mot detta, jag har hört om folk som hänger upp cd-skivor (för att de blänker) för att skrämma bort djuren mm. Gemensamt för dessa kurer är att de bara är måttligt effektiva, och (förutom möjligen när det gäller blodmjölet), så verkar rådjuren efter ett tag vänja sig vid de konstiga saker man hängt upp för att skrämma dem, de märker ju att det inte är farligt. Därför sätter en del upp stängsel kring trädgården, eller kring rabatten. Det behöver inte se så fult ut som det kanske låter. Att örter skulle avskräcka rådjuren att äta i rabatten har jag inte märkt tyvärr smile.gif, däremot så äter de ju inte upp de växter som avsöndrar starkt aromatiska dofter. Själv har jag gått den vägen att jag valt bort de växter som rådjur gillar att äta - men jag förstår att det kanske inte är sånt du vill höra just nu smile.gif. Man vill ju göra sin trädgård efter sin egen vilja s a s, och kanske gillar de växter man redan har.

vaniljstången
Hej!

Tack för era svar! Jo Kurt jag har många gånger funderat över att göra en "Runar"...blir så trött på att de mumsar i sig allt som kommer i deras väg smile.gif Och då skulle min rosmarin komma väl till pass!

Jag vet att rådjuren ogillar tagetes men vad mer kan man plantera som de inte gillar? (Jag tycker inte speciellt mycket om tagetes) Mina kärleksört är alldeles för populära och kommer få flytta för att inte locka dem att äta upp dem och de närplanterade växterna...

Kommer även att sätta upp armeringsmattor som staket på det stället där de oftast vandrar in i trädgården...risken är att de hittar en annan väg in smile.gif Mattan borde dock vara så pass hög att de har svårt att ta sig över den...
På mattan vill jag plantera någon klätterväxt som rådjuren ogillar, finns det några förslag på sådana?

Mvh Petra
LottaK
Har hört att rådjuren inte gillar äkta Kejsarkrona.
Jag har ingen egen erfarenhet av det men kanske värt att prova?
Om du provar kan du väl tala om hur det funkar
olgak
Ojoj, det finns så många fina växter som de inte gillar smile.gif! Det fanns en lista på odla förut, men nu kan jag inte hitta den längre, sök på internet och se vad du hittar. Det finns också en bok som kanske går att få tag på antikvariskt som heter "Den rådjursfria trädgården". En sak ska man dock vara beredd på, och det är att rådjuren inte alltid följer dessa listor laugh.gif, men listorna ger åtminstone en fingervisning om vad man kan satsa på.

Jag har: Pioner, stormhatt, riddarsporre, digitalis, echinacea, rudbeckia, krollilja, allium, malva, bergklint, temynta, silverax, hosta, lupiner, primula, rölleka, campanula, akleja. Jag har även kostat på mig en buskros, jag tänkte att de når ju inte hur högt som helst, och det har de inte gjort heller.

Som kantväxt: jättedaggkåpa, liten flocknäva, fänrikshjärta, kantnepeta. Lammöron går bra också, men hos mig ruttnade de i vintras.

Som marktäckare: ormöga, flocknäva, hjärtbergenia.

För vårblomning: Snödroppar, massor av narcisser (det finns ju så många sorter!) och scilla. (Vårstjärnan åt de tyvärr upp...)

De äter inte sånt som är giftigt (förklarligt nog) och inte heller kryddväxter och aromatiskt doftande växter (som flocknäva), sådana växter kan man alltid pröva.

När det gäller klätterväxter så påstår min bok att clematis inte är gillad av rådjur, så det kan du ju pröva.
noora
En väninna berättade en gång att en kompis till henne hade problem med rådjur på sin kolonnilott, dom använde den som genomfartsled till resten av kolonniträdgården (och passade självklart på att ta ett mellanmål på vägen). Efter att kompisen hade planterat bolmört på kolonnilotten tog rådjuren en annan väg smile.gif

Det är det enda jag har hört om växter som faktiskt skrämmer bort rådjur. Sen finns det ju många som oftast ratas av rådjuren, t.ex. har de aldrig ätit något i mitt örtland. När jag odlade lite blandade ettåriga ätliga blommor i en rabatt plockade de noga ut kranskrage och krasse, men lät gurkörten och kamomillen vara. Det räcker alltså inte att odla "goda" och "inte så goda" växter tillsammans, rådjuren hoppar helt enkelt över det dom inte gillar och letar reda på godbitarna.
nybyggare
Har fått tips om att svarta vinbärs kvistar kan avskräcka rådjuren. Man skall sticka ner kvistar runt/intill de växter man vill ha ifred ( typ alla). Fördelen är ju att kvistar inte ser så fult ut som tex cd-skivor och plastsnurror och gud-vet-vad man ser i trädgårdarna...
Har inte provat själv ännu, men tänker göra detta snart. Skall bara stjäla lite svarta-vinbär hos mina föräldrar först. De har en hel "häck" med sådana buskar och har ALDRIG haft rådjursbesök... Jag har dem jämt i min trädgård och vi bor ca 400 meter ifrån varann... om det nu säger något.
vaniljstången
Hej!

Oj vad mycket bra tips! Tack!
Det stämmer nog att de plockar ut godsakerna som de gillar...vissa växter står helt orörda medan andra endast har ett par stjälkar kvar...Ja, det får bli en succesiv utrensning...bort med de växter som käkas upp och ersätta med andra beprövade!

Ska genast googla på bolmört och se om den kan vara något för mig...har aldrig hört talas om denna planta...

Stort tack till er alla för era svar!

//Petra
Fera
Vi har el-stängsel runnt vår tomt. Ett stängel med två metalltrådar, samma som man har till kor. + att vi har ett orange el-nät (som man kan ha till får) innanför där rådjuren för det mästa tog sig in. Dessutom har vi ett par vita glass-lock, som skrämsel. Detta kräver att man inte har folk som behöver komma i närheten av tråden. Vi har naturligtvis handtag till trådarna där vi behöver igenom stängslet, och vid ingången har vi uthus och vanligt plank så ingen människa skall komma i kontakt med stängslet. Dvs tomten fungerar som en kohage, när det gäller stängsel. ps. vi har inte haft ett enda rådjur inne i vår trädgård denna vår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon