Har ju som sagt inte plats för ett stort växthus utan skulle vilja bygga ett litet för att ha mot gavelväggen...tänkte om det var någon som hade gjort nått liknande detta...och har lite erfarenhet att dela med sig av...eller rent av en beskrivning...
[attachment=2361:2471_552_35273.jpg]
Hej.
Jag köpte en lagerhylla från Ikea behandlade den
satte byggplast eller vad du har på o sneddade taket
satte på en dörr funkar bra o blir billigt.
Okej...du har ingen bild på den...*nyfiken i en strut*
marskattan
11-05-2007, 12:35
Förra året så tröttnade sambon på mina belamrade fönsterbrädor och snickrade ihop ett litet och enkelt växthus till mig. Det blev inte dyrt heller, trots att vi använde impregnerat trä samt plast-skivor. Innuti har jag hyllsystem (du vet sådana vita skenor som man hänger upp konsoler på -hittar inte namnet).
Här kommer 1 (dåliga) bild, men ändå något så du får en liten uppfattning.
[attachment=2366:P1010031.JPG]
Åh...vicken snäll sambo du har...
Bra konstruktion...får lite idéer men mitt läre bli mycket mindre...har ju inte sååå stor vägg där jag tänkte placera den mot...men idén var bra...

för visningen...
här är en bild på mitt "växthus"
marskattan
11-05-2007, 19:32
Floppy: Hur du än bestämmer dig för att göra så var noga med att se till att det finns ventilation samt att dörren/öppningen tål att öppna och stängas mååååånga gånger.
Rosita; ditt var jättefint! Om du vill så får du gärna ta fler foto mer närgående så man ser hur du har gjort. Hur har du löst det med dörr och vädring?
// Agge
Taket öppnas med hjälp av terylensnören som löper i länkhjul, sen fäster man enkelt med en ögla. Sidor och framsidan är i ett stycke, fastsatt överst på framsidan och löst på sidorna. Längst ner på framsidan sitter ett elrör för att "hålla plasten nere". Sidorna som är lösa, viks runt gavlarna och fästs med ett elrör i rörklammer uppifrån och ner. Så här hade jag det förra året.
[attachment=2393:gurkor.JPG]
I år provar jag med fasta plastgavlar och bara fronten i ett stycke, som dessutom går att hissa upp med hjälp av snören. Taket är samma som innan. För att hålla plasten nere på fronten, lägger jag 4 tegelstenar över elröret på marken, annars blåser det sönder. När det är riktigt varmt, rullar jag upp hela fronten som då fästs under taket.
Jula säljer växthus för 99:-
3 hyllor och plastöverdrag. Man kan köpa det bara för hyllorna.
Kunde inte kopiera in bilden.
Bara som ett litet tips men jag såg ju att du ville bygga.
Hej
Så här ser mitt ut funkar bra nu när det inte är så varmt,
kanske andra hyller men de kan man ju skaffa sen.
ett till foto tänkte sätta nått klättrigt på sidan
Jag tror det blev lite fel
ett till foto av mitt växthus tänker sätta nåt som klättrar
på sidan.

...allihopa för jättefina bilder...jag har legat sjuk hela helgen så jag har bara kikat in lite snabbt...har inte orkat svara förens nu...
Det är ungefär nått sånt i stil med ditt 'växthus' Lillja som jag är ute efter... jag har väl utrymme för den storleken ungefär...men ni andra hade jättefina växthus, bra lösningar...men liiiite för stort för mig...men de går ju att göra mindre förstås...
Om det finns fler som har olika tips eller bilder så får ni gärna fortsätta lägga in...jag har väl klart för mig ungefär hur jag ska göra nu...men bygget blir inte av just nu så fler idéer är alltid välkomna ...om inte så är det iaf kul att se hur ni andra har gjort...
Alba...de där växthusen som Jula med flera har är liiiite för litet eller för stort...jag har ett som ser ut som den här men den är för stor nu efter att jag flyttat...så nu använder jag hyllorna i förådet...
[attachment=2550:växthus.jpg]
Jonas70
15-05-2007, 07:20
Är det på bilden ett för stort växthus, så måste det vara ett väldigt litet du är ute efter. Vad tänkte du odla i det?
Jag vill ha till avhärdning framför allt...och jag kan inte ha ett som är brett utan måste ha lite högre...
Det som finns på Jula, ÖB, Rusta mm är lite litet och mitt som jag redan har är ju på tok för brett...kommer inte ihåg exakta måttet men den är nästan 2 meter bred...och det enda stället som jag kan ha det på är bara 1,25 brett...för sen kommer förådsdörren...och ställer jag framför den...då blir inte grannarna glada

för det förådet är gemensamt...

...plus att plasten på mitt växthus har börjat gå sönder...så då vill jag bygga mig ett odlingsskåp i stället...
Hyllerna till typ lagerhylla funkar väl inte så bra skuggar,
jag undrar finns det näthyller att köpa typ som finns i
rustas växthus, jag har ett litet växthus från rusta
där är hyllerna för smala de ska va 85 bred o 50 djup,
problemet är ju när det är så litet blir det ju väldigt varmt,
men jag tycker de funkar bra.
Jag funderar på om man kan ta två lister och borra flera hål i dem och sätta fast runda lister där...och inte sätta planten så tätt...då kanske ljuset kommer in...
Det växthus jag sett på Jula för 99:- har bara 3 hyllor och man kan ställa det mot en vägg.
Måtten är 133 x 49 x 70. Lämpligt för balkong tex.
[attachment=2611:växthus.jpg]
Det är samma som finns på ÖB och Rusta mfl. ställen och jag vill ha ett som är ca 2 meter hög...till taket alltså...så den lille blir lite för låg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.