Full version: Estlands Klematis
Marlene z v
Jag har beställt klematis från Estland och fick dem för ca 3 veckor sedan. Nu har jag gjort ett album om dem om ni vill titta. Jag skall försöka att lägga in bilder på hur dom utvecklas, just nu växer alla, en del större och andra mindre. Album namn Estlands Klematis.

rose.gif
mari_tres
Köpte du tretton stycken?? Blir till att gräva många gropar i vår! *s*
Men det är ju ett kärt besvär...
Marlene z v
Ja det blir nog att gräva en hel del. Men till alla behöver jag inte gräva, jag har två flickor som också har trädgård, dom skall få en del. Jag har bättre plats och tid att pyssla om förarbetet. sweatingbullets.gif

rose.gif
Azola
Lycka till med dem alla, ska bli spännande att se hur de blir.
Du håller väl oss uppdaterade med bilder?
Truntetorp
Har du lust att dela med dig av adressen till Estland ? det låter väldigt spännande.
Marlene z v
CITAT (Truntetorp @ 12-05-2007, 18:41) *
Har du lust att dela med dig av adressen till Estland ? det låter väldigt spännande.

Du kan titta på www.hot.ee/roogoja/, där finns deras hemsida. Jag sände bara ett mail med beställning, man måste beställa minst 10 st, +någon reserv för dom sänder inte om det blir under det antalet. Dom kostar 3.50 euro styck och jag tror att frakten blev 7 euro.
När du skickar mail får du svar därifrån om någon tid.
Siv i Bollnäs
Hej Marlene!

Jag har förgäves försökt få kontakt med någon som beställt direkt från Roogoja, så jag skulle få reda på hur man bär sig åt, men så hittade jag ditt inlägg om klematisarna och blev jätteglad! När beställde du?? Jag läste i AoT:s forum någon som sa att februari var "dead line" för beställningar. Jag lyckades i alla fall skicka iväg ett mail till Estland med önskemål om lista över tillgängliga plantor och vad de kostar och om det var för sent att beställa. Det var den 20 april och jag har inte fått svar ännu. Det påstods i AoT:s forum att man inte kunde räkna med att få vad som helst av deras plantor som visas på deras hemsida. Hur har du gått tillväga???
Jag är med i Bollnäs trädgårdssällskap och dom lyckades få vara med på en beställning genom en trädgårdsförening i Hudiksvall förra året, och av de tre plantor jag fick (alla jag beställt fanns) har i alla fall två överlevt vintern och börjar titta upp så sakteliga!
Hur det går med den tredje vet jag inte ännu. Den kanske kommer den med.
Hälsningar Siv smile.gif
Marlene z v
CITAT (Siv i Bollnäs @ 14-05-2007, 10:43) *
Hej Marlene!

Jag har förgäves försökt få kontakt med någon som beställt direkt från Roogoja, så jag skulle få reda på hur man bär sig åt, men så hittade jag ditt inlägg om klematisarna och blev jätteglad! När beställde du?? Jag läste i AoT:s forum någon som sa att februari var "dead line" för beställningar. Jag lyckades i alla fall skicka iväg ett mail till Estland med önskemål om lista över tillgängliga plantor och vad de kostar och om det var för sent att beställa. Det var den 20 april och jag har inte fått svar ännu. Det påstods i AoT:s forum att man inte kunde räkna med att få vad som helst av deras plantor som visas på deras hemsida. Hur har du gått tillväga???
Jag är med i Bollnäs trädgårdssällskap och dom lyckades få vara med på en beställning genom en trädgårdsförening i Hudiksvall förra året, och av de tre plantor jag fick (alla jag beställt fanns) har i alla fall två överlevt vintern och börjar titta upp så sakteliga!
Hur det går med den tredje vet jag inte ännu. Den kanske kommer den med.
Hälsningar Siv smile.gif

Jag beställde mina i januari och fick dem i april.Jag har också hört sägas att sista februari skall det vara beställt. Jag beställde från det som finns på hem sidan, minst 10 st, sedan beställde jag några extra för jag har hört att det måste finnas reserver om någon sort tagit slut. Du kan beställa de extra som reserv bara om dom du vill ha inte finns, det går bra att skriva på åtmintone engelska och finska, jag kan inget av de språken därför tog jag extra för säkerhets skull.
Förra året fick jag medelande därifrån att det var en sort som inte fanns, jag skicka inget svar och då blev jag utan för det blev bara 9 kvar, dom svarade på engelska.
I år fick jag alla som jag beställt.
Skicka beställning till nästa år sent i höst eller senast i februari nästa år så ska det nog lyckas tror jag. Det kan ibland ta ganska lång tid före du får svar, men det kommer nog det är min erfarenhet.
Lycka till!
rose.gif
Siv i Bollnäs
Mycken tack, Marlene!

Siv thanks.gif
cala98
Hur är det med härdigheten tro?
Jag bor i zon 5
titti49zon6
Nemas problemas 000.gif Jag har ca 20 klematis som jag beställt från Estland
en del har jag haft i 5 år och dom blir bara finare med åren yes.gif
Jag bor i zon 6 så lycka till med dina dom blir säker fina
Gillan
CITAT (titti49zon6 @ 15-05-2007, 08:28) *
Nemas problemas 000.gif Jag har ca 20 klematis som jag beställt från Estland
en del har jag haft i 5 år och dom blir bara finare med åren yes.gif
Jag bor i zon 6 så lycka till med dina dom blir säker fina

Haaar du 20! olika Clematiser?? Trodde jag började bli ett freak med elva!!! Kan man ha alla flera hundra man hör talas om tro???? whistling.gif angel_not.gif
Maria_z5
Hej!

Roogoja har tydligen haft jättemycket att göra, vi fick till slut ringa för att få bekräftelse.
I år tog det mycket längre tid att få plantorna än förra gången p g a detta.

Ring och kolla, lycka till.

/Maria
titti49zon6
Gillan, klart man kan ha flera hundra giggle.gif om man har plats och orkar gräva crazy.gif yahoo.gif
vaktis1
Har som min stora hobby att odla fram clematisplantor Har lyckats bra med både små och storblommiga från frösådd samt även att odla fram från sticklingar. Största problemet är att få tag på sticklingsmaterial med rätt ursprung. De flesta som har clematisplantor vet bara att det är en clematis och i bästa fall vilken färg den har. Har farit runt i grannskapets trädgårdar och fotograferat och mätt blommor på de tidigblommande för att avgöra vilken sort de har samt "katalogiserat" de övriga senblommande. Vore kul med ett sticklingsbytarforum för clematis. Och visst kan man ha många clematis. har ett 10-tal planterade samt ca 300 små fröplantor av ett 30 tal sorter. Totalt satte jag ca 1300 fröer i vintras i balkonglådor som jag denna vecka omplanterat i krukor. Hela min inglasade altan är full
Marlene z v
CITAT (Marlene z v @ 11-05-2007, 09:27) *
Jag har beställt klematis från Estland och fick dem för ca 3 veckor sedan. Nu har jag gjort ett album om dem om ni vill titta. Jag skall försöka att lägga in bilder på hur dom utvecklas, just nu växer alla, en del större och andra mindre. Album namn Estlands Klematis.

rose.gif

Jag tar upp denhär tråden igen som jag lovat, för att redogöra hur det gått med mina Estlands klematis första sommaren.
Av 13 st har 2 total dött och dessutom har två till vissnat men roten ser frisk ut, så dom två har jag grävt ner med kruka och väntar på nästa sommar, får se då om det finns något kvar. Fem har ett par blommor, jag hade inte hjärta att ta bort alla knoppar och så är jag ju så nyfiken så jag ville se hur dom serut. Piilo har också knoppar men hinner nog inte blomma före frost, tror jag, jag har bara sparat någon knopp för att få se.
Multiblue har jag två men dom ser helt olika ut, månne den ena är någon annan sort.
Recta har en pytte liten blomma och sedan en devis utslagen Mikla. En Kotkas har också en blomma, men jag har ingen bild på den för den är hos min flicka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon