Stella-Polaris
11-05-2007, 09:27
Hej
Har en stor tomt som jag började ändra på förra året. Tog bla bort en sälgdunge och la upp terrasser, med hjälp av grävmaskin, bestående av gammal grässvål som togs runt huset.
Nu har jag fått en Kirskåls invasion där sälgen stod samt att de snabbt tar sig in på terrasserna. uppskattar ytan till ca 300m2. På mer än halva ytan är det svårt att gräva pga sten.
Jag har dock tillgång till 7 gamla rabarber där huvudrötterna dött och där varje nu består av 15-30 små rabarber plantor. Så jag har runt 200 plantor. Funderade på att sätta ut dessa i Kirskålen och att rabarberna så småningom skall skugga ihjäl kirskålen.
Är det någon som har en ide om detta kan funka? Mig gör det inget om Rabarberna står där i 10 år..
Under min rabarberplanta växer just inget, kanske nån tistel ibland, men inget kirskål som jag har på andra ställen.
Fast om rabarbern verkligen skall trivas och kunna konkurrera ut kirskålen så måste den ha näringsrik mylla. och det kräver så mycket jobb att då kan man lika gärna ändå ta bort kirskålen!
e_sedell
11-05-2007, 10:35
Jag har gjort ett liknande försök, dock på mindre yta. Resultatet blev visserligen mindre kirskål under rabarbern, men den blev inte helt utkonkurerad. Jag hade visserligen bara ett par rabarberplantor som täcker ca 1½ m2.
Om du sätter tätt med rabarber på ett område så kan du säkert därigenom försvaga kirsen så att den blir lättare att bli av med.
Jag tror dock mer på att täcka. Lägg på en markväv och täck den med 15-20cm täckbark, flis eller barkmull. Jord går kanske också bra. Är inte området större än 300m3 så är det ju inga enorma projekt. Rabarbern låter bra mycket omständigare. Lägger du väv + mull så kan du odla ovanpå väven.
Just under vår rabarber brukar det räcka med att rycka bort kirskål på våren, så kommer den inte tillbaka innan nästa vår. På andra platser brukar kirskålen komma tillbaka på en gång hur mycket man än rycker...
ingrid fuxwall
11-05-2007, 21:20
Tycker att du ska testa och sedan berätta för oss hur det gick.
ingrid
Stella-Polaris
12-05-2007, 07:57
Ok
I morgon sätter jag 200 rabarberplantor. Har en gamal planteringsborr så det går snabbt. (Planteringsborren är förövrigt det bästa trädgårds redskapet som finns, bla överlägsen att ta upp maskrosor med. Rekomenderas å det varmaste)
Borde kunna få en uppfattning i slutet av sommaren hur det funkar med tanke på att det blir ett ganska tätt förband.
Tackar för svaren!!
Stella-Polaris
13-05-2007, 07:34
Rabarberna räckte inte helt. Satte några pepparrot oxå
Har någon fler ideer vad man kan sätta som ger kirskålen en match?
Stella-Polaris
13-05-2007, 08:33
CITAT (KURT @ 13-05-2007, 08:55)

är dom lätta att bli av med sedan?
Sommartorparn
13-05-2007, 08:56
CITAT (Stella-Polaris @ 13-05-2007, 09:33)

är dom lätta att bli av med sedan?
pepparroten är nog svårare
Stella-Polaris
13-05-2007, 09:02
CITAT (Sommartorparn @ 13-05-2007, 09:56)

pepparroten är nog svårare

Nu är jag pepparrots älskare och risken är att jag äter upp dem fortare än de växer..
Sommartorparn
13-05-2007, 10:47
CITAT (Stella-Polaris @ 13-05-2007, 10:02)

Nu är jag pepparrots älskare och risken är att jag äter upp dem fortare än de växer..

Om du vill få användbara rotbitar så tror jag det är en del pyssel med det. I sitt naturliga tillstånd bildar dom bara små tunna rötter. Såg någon gång en dansk sida med massor av tips. Man skulle låta dom växa i avloppsrör, dels för att få användbara rötter, dels för att undvika spridning. Själv är jag mest intresserad av tips på hur man dödar en pepparrot......
myskmadra
13-05-2007, 11:53
Jättespännande att få höra hur det går med rabarbern.
Jag funderar på hur jag ska hindra grannens kirskål att tränga in i mina rabatter.
För ett par år sedan fick jag bort de som växte på vår sida och om jag är idog på våren så kommer de tydligen inte tillbaka.
Just nu funderar jag på när kirsen ska tränga igenom / eller snarare välta staketet!
Min ide är att plantera en häck av rosenvial. Jag ska dra upp dem från frön först.
Till att börja med tänkte jag sätta solrosor som lär ha djupa rötter i gränsen.
Och varför inte rabarber!
Potatis hade jag förra året men nu vill jag ha något mer beständigt och mer blommande.
Nån som känner till annan lämplig klängväst - gärna blommande - som har djupa kraftiga rötter?
Jag skulle nog inte plantera pepparrot - de kan ta över helt likt kirskålen.
Hade jag en större yta med kirkål skulle jag fundera på jordbyte!
e_sedell
13-05-2007, 17:55
Det ska bli kul att höra hur det går!
Tycka till!
blomsterflyttaren
24-05-2007, 20:05
Hej!
För krig mot kirskål sedan 4 år tillbaka då vi köpte det hus vi nu bor i. Tycker att din idé med rabarberna verkar kul, dock inget för mig då jag inte lyckas få mina rabarber särskilt stora, får nästan rensa min två stånd för att få ihop till en paj. Så här har min "strategi" sett ut:
Första sommaren drog jag upp kirskål då och då för hand kring vinbärsbuskarna - som var i mycket dåligt skick - och läste böcker och hörde mig för om hur kirskål kan utrotas.
Andra sommaren grävde jag upp vinbärsbuskarna och drog upp så mycket rötter jag kunde på en yta som var ca 4*4m och täckte med plastväv. Ovanpå plastväven lade jag sand och stenar i kanterna och mitt på som gångar samt jord däremellan. Hit flyttade jag växter som växte i ett land där kirskålen fått fäste men inte invaderat fullständigt samt ett och annat "fynd" som jg inte kunde låta bli att köpa/ta emot. Intill detta land täckte jag en ungefär lika stor yta med tidningar och en tunnare och mjukare plast. Ovanpå detta lade kompostmaterial. Förberedde (=grävde bort buskar och gräsmatta) under hösten också ett lååångt land utmed staketet (15-20*1,5m).
Förra våren började jag gräva upp de blommor jag ville ha kvar ur ett blomland på ca 15*1,5 m och satte dem i karantän. Samtidigt drog jag upp så mycket rötter jag hittade från kirskålen och sådde gräs där landet legat. En liten bit som inte hade invaderats ännu sparade jag och där satte jag några bärbuskar i väntan på att jag skall bestämma mig för var de slutgiltigt skall hamna. Framåt hösten samlade jag ihop allt kompostmaterial ovanpå plasten och slängde det i skogskanten bakom uthuset som redan är en kirskålsdjungel då kirskålen lyckats ta sig igenom tidningarna och den mjuka plasten.
Häromdagen hittade jag ett kirskålsblad också i det land som jag skapade ovanpå den kraftigare plastväven. Vet inte om det beror på att det har gjort sig en väg in själv eller om någon växt har haft för starka rötter och öppnat upp för kirskålen uppifrån, har lite problem med lupiner som min man tycker är jättefina. Det tycker visserligen jag också men då ska de växa i vilt tillstånd, inte där jag vill ha häckar och trädgårdsland. I det land som jag sådde igen med gräs finns fortfarande endel kirskålsblad kvar men förhoppningen är att de ska försvinna med tiden genom att plantan försvagas av de ständiga klippningarna. Där tidningar och plast låg under komposten finns det fortfarande endel kirskålsblad men inte lika mycket som innan och det området har jag nu täckt med grästorvor som jag fyttat från en annan del av gräsmattan som skall bli ros- och/eller perennland. Gräsytan att klippa är alltså fortfarande konstant för min man men det kan det bli ändring på framöver när jag börjar plocka växter från plastväven och sår gräs där också..... . Det får dock vänta ett tag till för några småfåglar har bosatt sig i en hålighet i äppelträdet som står precis intill.
TantGredelin
26-05-2007, 22:29
Intressant jobbat, Blomsterflyttare, men otroligt ansträngande.
Jag har lyckats på ett litet avsnitt genom att plantera ormbunkar och runt dem tar jag bort alla kirskålsblad jag ser. Det har minskat och ormbunkarna är så vackra och stora och frodiga så man tänker inte på kirskålen längre. Helt kommer jag aldrig att bli av med dem eftersom de kommer från en granne som inte alls bryr sig. Tyvärr har kirskålen börjat sprida sig i närheten av mitt köksland, jag tror jag ska prova rabarbermetoden där. Det kommer att se konstigt ut med tio rabarberplantor intill ett litet trädgårdsland, men det låter vettigt.
kvalite
26-05-2007, 22:33
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 23:29)

Jag har lyckats på ett litet avsnitt genom att plantera ormbunkar och runt dem tar jag bort alla kirskålsblad jag ser. Det har minskat och ormbunkarna är så vackra och stora och frodiga så man tänker inte på kirskålen längre. Helt kommer jag aldrig att bli av med dem eftersom de kommer från en granne som inte alls bryr sig. Tyvärr har kirskålen börjat sprida sig i närheten av mitt köksland, jag tror jag ska prova rabarbermetoden där. Det kommer att se konstigt ut med tio rabarberplantor intill ett litet trädgårdsland, men det låter vettigt.
Vad är Kirskål. Det lät inte så roligt att ha!
TantGredelin
27-05-2007, 08:47
Det är ett marktäckande ogräs somliksom koloniserar ett område när det får fotfäste. Det finns massor av teorier om hur han ska bli av med det och ha de växter man önskar sig istället. Sök på det här forumet så får du säkert massor av träffar.
Stella-Polaris
27-05-2007, 09:19
Jag slår även kirskålen med lie. Först slöar jag lien och slår sedan ganska försiktigt. Gräs och de flesta örter viker sig då bara för lien men kirskålen slås lätt av. Började med detta förra året på ett parti och nu tar gräs över mer och mer. Kommer att hålla på tills det bara är gräs kvar och då se vad jag skall göra på ytan..
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 23:29)

Låt rabarberna blomma och ta inte så mycket från dem. Tycker de är dekorativa när de är stora och blommar..
TantGredelin
27-05-2007, 15:59
Bilder från min kombinerade kirskåls- och ormbunksplats innan jag klippte, här ser man hur bra ormbunkarna klarar kirskålen, tycker jag. Men det var rätt kraftiga exemplar jag satte för två år sedan, inte små ynkliga plantskoleplantor.
DSC01156.JPG
DSC01157.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.