Henrik i Dösjebro
11-05-2007, 09:30
Vi har byggt hus på det som tidigare var spårområde på en järnvägsstation. Efter bortschaktning av rälsbädd och ballast återstod bara ren fin grus, rena grustaget. Mycket väldränerat. För att kunna få en trädgård krävdes det jord, mycket jord. Vi har lagt på nytillverkad fin ler- och torvhaltig jord, cirka 80 ton. Det blir cirka en meter tjockt lager.
Nu är frågan hur vi packar den så att det går att plantera i den. tar man ett steg ut i jorden sjunker man ner med foten en decimeter. Vi vill inte förstöra porositeten utan få den bärig utan att trampa överallt. Hur gör man? Gallervält?
Oj..en meter är väldigt mycket..normalt sett är ju inte matjordslagret så djupt utan alven finns ca 30-40 cm ner och den är ju mycket fastare..och dränerande...hmmm
Det är väl försent nu antar jag men det hade nog varit bra att fylla med fyllmassor först och sen lagt ett lite mer lagom tjockt matjordslager
Vet faktiskt inte riktigt hur man ska hantera ett så djupt matjordslager...annat än att köra vält kanske för att få ytan stabilare så får du luckra igen där det behövs istället..
Nää, jag tänkte som du Tesa... normal jordmån under gräsmatta är 10 cm och rabatt eller trädgårdsland 30-40 cm. Jag skulle nog kolla med en markanläggare för säkerhetsskull.
Mvh
Fenja
Hi!
En meter porös jord som skall packas?? 80Ton motsvarar cirka 72Kubikmeter jord. Vilket motsvara en yta på 10x7 meter om djupet är en meter. Är du säker på att det är en meter djupt? Tyvärr inget svar hur man gör detta på bsta sätt. Antar att du inte vill vänta i 10 år tills jorden sats sig.
Stella-Polaris
16-05-2007, 11:36
Gå runt och packa den med småsteg (småstamp) sedan vattnar du av bara H*****e. Klart!
Hi!
Var själv inne på att du skulle vattna mycket. Tänkte på brandslang. En dränkbar pump skulle fungera bra om du har tillgång till bra brunn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.