Limeblossom
11-05-2007, 09:39
Hej!
Jag flyttade ormbunkar eller...strutbräken är det väl eg....ja ja...jag flyttade dom iallafall förra våren och på höstkanten kom det nya blad som var fulla med sporgömmor. Dom har stått som fina prydnader i vinter men nu undrar jag om dom dött? Det kommer inte upp något. Flyttade flera och bara två "sporade" men ingen verkar komma upp. På det gamla stället kommer det upp nya smålpantor så dom verkar ju vara på g. Vad tror ni? Är dom lite sena bara, det är skuggigare där dom står nu eller dör dom?
Mvh Annica
Jag har för mig att ormbunkar är lite sena av sig speciellt om de är i skugga ,annors är det en rätt så tålig växt så jag tror att de borde ha klarat sig.V.H Kira
Eva 33c
11-05-2007, 20:48
De kommer nog.
Mina strutbräken har inte visat sig över jordytan än heller.
( Men de brukar kommar varje år...)
Limeblossom
11-05-2007, 20:57
Ja, då väntar jag och ser då.....
Stella-Polaris
13-05-2007, 20:31
jag bor i södra halland och har ett par strutbräken i ett soligt läge. Först igår såg jag det första gröna. Måste medge att jag var lite orolig för dem även om ormbunkar kommer ganska sent
Vi flyttade också nån form av ormbunke till skuggigare läge. Dom flyttade kommer upp mycket senare än dom som står kvar på soligt läge. Jag blev nästan lite orolig i år eftersom det inte syntes något alls av dem i skuggan när de i solen var 15 cm, men nu har det börjat sticka fram lite i skuggan också.
Limeblossom
14-05-2007, 21:19
Och även jag har sett några små gröna utbuktningar i jorden så dom är väl på g
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.