Hittade en hel del gamla fröer från förra året som "gått ut i datum", är det helt kört då? Finns det en liten chans att ett par fröer gror ändå?
(Föer? Frön?

)
Helen i Piteå Zon 5
11-05-2007, 10:00
Nejdå, inte är det helt kört

Jag har sorter som är flera år gamla och fullt grobara ännu. Det är bara att fröså, det kan ju bli något mindre grobarhet, men det kanske räcker med det som gror
Jag har läst att man kan testa freöers grobarhet genom att lägga dem i fuktat hushållspapper i en plastpåse.
Jag har inte testat själv men kanske någon annan har gjort det.
Det verkar ju en bra metod att inte behöva fylla krukor med jord och så kanske inget av fröerna gror.
Stella-Polaris
12-05-2007, 15:19
En del arter har frön, ofta brandpräglade, som kan ligga i jorden 100år för att invänta rätt tidpunkt att gro på. (den sk fröbanken)Grobarheten avtar med tiden men oftats har man tillräckligt med frön, i en påse, för att få hyfsat med plantor. Vissa frön kan man höja grobarheten på genom olika former av misshandel som kokning, in i ugnen, sandpappra på dem, låta kanariefåglen äta dem och en massa annat konstigt.
Om de inte kräver speciell behandling så så som vanligt eller med 10-20% mer för vart år som gått. Det brukar gå bra.