Balkongodlarn
11-05-2007, 10:53
Hej!
Vet inte riktigt var det här inlägget passar in.
När brukar man räkna med att nattfrosten är över? Jag bor i zon 2 och vill börja sätta ut lite krukor på balkongen, utan att behöva ta in dem över natten.
Tacksam för hjälp.
//Balkongodlarn
e_sedell
11-05-2007, 11:00
"Järn nätterna" mellan den 1e och 7e juni är gamla riktmärken. Efter dem är det nästan garanterat frostfritt.
I år är jag inte så säker på om det blir så mycker mera frost, jag tror inte det. Jag bor i zon 2, gränsen till zon 3. Om det blir mer frost hos dig är svårt för mig att förutspå. Vet att någon mil härifrån, lite högre upp (ö.h.), hade de frost för ca 10 dagar sedan.
Ställer du krukorna på ballkongen så är de ju ganska skyddade av väggen. Är det en stenballkong till ett hyreshus lagrar ju den värme på dagen.
Mot husväggen tror jag du kan lite på att det inte blir någon frost i af.
Balkongodlarn
11-05-2007, 11:09
Ok tack...då vet jag lite bättre.
Det har varit -0.5 som lägst den här veckan (jag nollställde min/max-mätaren i söndags) här i Tullinge, på gränsen mellan zon 2 och zon 3. När det blir riktigt klara nätter kan det alltså fortfarande bli lite kyligt. Om det varnas för nattfrost kan du alltid slänga ett par lager fiberduk över växterna över natten.
kickibj
11-05-2007, 14:26
Här uppe i utkanten av Härnösand brukar jag ställa ut pelargoner och andra övervintrare på altanen i slutet av maj. Jag har gjort så de senaste 5 åren och än har inga växter skadats av nattfrost. De som ska ut på gräsmattan brukar få vänta till någon vecka in i juni. Vi bor i växtzon 3 (tror jag). Lycka till, det är en härlig tid vi har framför oss nu.
Alexander-VG-zon3
11-05-2007, 16:40
jag har haft frostfritt denna vecka , och tror inte det blir mer frost ( kanske runt 0c men inga -3c ) har ute alla växter ( som kanna,änglatrumpet,pelargon,hoya m.m. ) och sen på med skydd på natten om det blir kyligt
Ha inga växter ute än,pelargoner bor på inglasat altan hela sommaren.I växthuset har jag en värmefläkt som håller 10° under natten.En Afrikas blå lilja står ute,den tål lite kyliga nätter.Frost har det inte varit här i veckan.Alla fuchsior är ute,men de har inte växt nåt vidare,har tröttnat på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.