Barbera
11-05-2007, 10:55
Hej!
När jag köpte mina balkongpelargoner för ett par veckor sedan sa man att det var läge att täcka dem på nätterna eftersom det fortfarande var för kallt. Jag har sett till att ta in dem för natten eller täckt dem sedan dess. Men nu kanske de klarar nätterna ute (i Stockholm) nu???
Tacksam för råd!
Vänliga hälsningar
Barbera
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2007, 11:06
De första nätterna i juni brukar kallas järnnätter p.g.a att det statistiskt sett inte är ovanligt med nattfrost just under den tiden så ofta kan man inte vara helt säker förren en bit in i juni. Man kan titta på ex. SMHI:s hemsida ifall det är risk för frost + man kan ju titta själv ute känns det kallt och det är klart på himlen på kvällen då brukar det vara risk för nattfrost och då kan man ju ta in växterna eller slänga över en fiberduk.
Barbera
11-05-2007, 13:00
OK, tack för hjälpen!
//Barbera
Alexander-VG-zon3
11-05-2007, 16:42
som åsa säger håll koll på nätterna och lägg över dom om det blir frost annars klara dom sig fint ner till +5c och lite under
Jag rekommenderar +3 minimum, annars kommer dom bli ganska fula.
Pantern
18-05-2007, 23:00
Jag måste ha haft en väldig tur !
När alla pelargonier skulle vinterförvars i källaren, blev det en kvar på balkongen, Den blommade och var så grann (en "super nova"). Eftersom jag har stora krukor med perenna växter som övervintrar på balkongen(inglasad) glömde jag den. Vid Jul klädde jag in den i en pläd och hoppades att den skulle få leva.
Nu, efter ha fått lite gödning och mer jord för en vecka sedan, börjar den redan bli fin och kraftig, Snacka om växtkraft och överlevnad. I år ska "hon" bli såååå ompysslad.
Gittan
Alexander-VG-zon3
18-05-2007, 23:26
CITAT (Pantern @ 19-05-2007, 00:00)

Jag måste ha haft en väldig tur !
När alla pelargonier skulle vinterförvars i källaren, blev det en kvar på balkongen, Den blommade och var så grann (en "super nova"). Eftersom jag har stora krukor med perenna växter som övervintrar på balkongen(inglasad) glömde jag den. Vid Jul klädde jag in den i en pläd och hoppades att den skulle få leva.
Nu, efter ha fått lite gödning och mer jord för en vecka sedan, börjar den redan bli fin och kraftig, Snacka om växtkraft och överlevnad. I år ska "hon" bli såååå ompysslad.
Gittan
kan inte hitta den men det finns ju ett flertal pelargoner som klarar -6c -12c ,, kanske va det en sån
Lemonne
23-05-2007, 09:48
Jag övervintrar mina pelargoner på min inglasade balkong - det gick inte ner under nollan en enda gång i vintras. Kanske du inte har det så kallt därute ändå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.