Balkongodlarn
Hej!
Jag fattar inte varför jag tycker det är så svårt att odla Timjan. Men jag köper det för att jag tycker om smaken år efter år...
Hur ska jag göra för att min Timjan ska trivas riktigt riktigt bra?

Hej hej så länge!

//Balkongodlarn
noora
Väldränerad jord, inte för mycket gödsel (jag gödslar den aldrig), inte för mycket vatten (men den ska ju inte torka ut helt heller...). Med tanke på ditt användarnamn antar jag att du odlar den i kruka på balkongen? Blanda gärna perlite eller leca i jorden i krukan för att få bättre dränering, och ge den en varm och solig plats. Att övervintra timjan utomhus i kruka försökte jag inte ens, den kan vara lite tjorvig. Jag brukade köpa timjan i sån där "engångskruka" i grönsaksdisken nån gång i slutet av april eller början av maj. Jag toppade hela knippet och satte i större kruka (man kan dela på knippet också om man vill) och lät den stå inne till slutet av maj, sen började avhärda den så att den kunde ställas ute i början av juni. Alla skotten klarar sig inte, men det mesta gör det i alla fall.

Nu har jag trädgård och timjanen växer fint ute på friland, så jag investerar i plantor från plantskola. De är ju lite dyrare, men behöver inte avhärdas och pysslas om i flera veckor innan utplantering smile.gif
Balkongodlarn
Tack!
Nu vore det väl själva den om det inte lyckades!

//Balkongodlarn
Österläge
Jag hade en kryddtimjan (köpt på Blomsterlandet) i en stor kruka, den klarade vintern galant! Den ska ju vara härdig så om du inte har en jätteliten kruka borde det funka.

Alexander-VG-zon3
på vintern vira in krukan och växten i fiberduk eller grönvinterväv sen så sätter du krukan där det inte regnar . kolla till dom om dagen är på plus sidan dom kan behöva lite vatten
månkan
Jag har väl haft tur med min timjan.
Hade ingen aning om att den var känslig eller så confused.gif
Köpte en kruka på ICA förra året för att jag behövde den till matlagningen. Det som blev över satte jag i landet.
Igår så var jag ute och repade av till youghurtsåsen tummenupp.gif
Gjorde samma sak med ICA:s mynta, den kommer igen. ICA:s rosmarin försvann dock.
Mvh Månkan från Stockholm
noora
CITAT (månkan @ 13-05-2007, 09:02) *
Jag har väl haft tur med min timjan.
Hade ingen aning om att den var känslig eller så confused.gif

I liten kruka på balkongen dör den lätt, speciellt framåt vårkanten. I större kruka är det nog lättare att få den att överleva. På friland funkar den bra för det mesta (i alla fall i de här trakterna), men vissa vintrar är elaka och stora delar av plantan torkar bort om man inte har kommit på att skydda den. Det är inte kylan som tar kål på den, utan knas med vattningen. Dels vill den inte ha det för blött (vilket är lätt hänt i kruka om man inte har dränering), men eftersom den är vintergrön behöver den vatten på vårvintern så fort den får lite sol och värme. Om marken/krukan då är frusen eller om man glömmer att vattna den torkar den, precis som rhododendron och en del barrväxter kan göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon