noora
Det här med vinterhärdigheten av medelhavsörterna verkar ju vara ett helt kapitel för sig själv smile.gif Hur har det gått för er? Några erfarenheter att dela med sig av?

Hos mig har i alla fall lavendel och vanlig kryddtimjan klarat sig utmärkt. Högväxt citrontimjan har också klarat sig, däremot klarade inte den lågväxta citrontimjanen våren. Kryddtimjan "compactum" har torkat i mitten, förmodligen nu under våren. Jag har inte försökt skydda växterna på något vis, men jorden är väldränerad på ytan och fukthållande längre ner (det är 10-15 cm bra planteringsjord ovanpå lera).

Lite lustigt att min gulbrokiga salvia verkar ha klarat vintern bättre än helt vanlig salvia. Den gulbrokiga brukar ju anses vara mindre härdig smile.gif Rödbladig och storbladig salvia har också klarat sig fint.

Fransk dragon har inte kommit upp än. Borde den ha gjort det om den överlevde? (Jag har bara odlat den på friland vid stugan i Skåne och har inte full koll på hur tidigt den brukar börja växa.) Finns det något man kan göra för att bättra på dess chanser att överleva vintern?

En annan växt som heller inte har tittat fram är den mystiska "Indian mint" som jag hittade på trädgårdsmässan förra året. Det är en Satureja, förmodligen Satureja douglasii. Enligt någon utländsk källa är den perenn, men är den härdig här i Sverige? Är det någon som har någon erfarenhet?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan man ta död på fransk dragon?? Mina växer hejvilt ca 15-20cm höga, även den som satt i en sån där kryddkruka med sidofack som har stått oskyddad ute på vintern, även den där franska dragonen som sitter i en balkonglåda överlevde (den har mer än överlevt det mesta i balkonglådan var fransk dragon den hade spridit sig väl). Alla timjansorter lever, myntor, vinterkyndel, salvia etc. lever de med, de sitter dock väldigt väldränerat och under en del av dagen får de skugga av tallen som står i närheten.
mamamaggan
Min salvia som står ute i rabatt har i princip haft gröna blad i topparna hela vintern. Myntan kommer bra nu och sprider sig så snart får jag väl gräva upp den och plantera i kruka i stället. Dragonen kommer också hejvilt men det är bara bra tycker jag för jag älskar dragon. Alal står ute och verkar alltså må bra av det. Har även timjan där men den vekar var lite svårare fast det kommer lite av den också.
Alexander-VG-zon3
för att lyckas väl dränerat och ev regnskydd för känsliga kryddor som timjan,rosmarin .

alla mina kryddor klarade sig ute även rosmarin däremot dog min lavendel som kom med nya blad nu på våren men sen bara dog den . har planterat nya .
Anna2
"Vanlig" timjan samt citrontimjan stendog i år. Har växt och trivts i flera år, utan att jag gjort något speciellt. Men i år dog dom. Detsamma gäller för min mamma och moster, men jag vet inte riktigt varför allas timjan har dött just i år.

Lavendeln är också stendöd, men det var väntat. Alldeles för fuktigt där den står, tror jag.

Salvian och rosmarinen är som vanligt döda de också, men de dör varje år.

Oregano, vinterkyndel, grekisk oregano, kinesik gräslök, vanlig gräslök, citronmellis, fransk dragon m.m har klarat sig bra.
Bee
Om hösten går jag inomhus och lämnar växterna åt sitt öde. Det är i alla fall så jag brukat göra. Överlever växterna så är det menat så.

Och så förvånad jag blev när när jag tidigt i våras såg att i min stora kruka spirade både den grekiska oreganon och den franska dragonen! Allra mest dragonen. Den är uppemot 25-30 cm hög nu. Lavendlarna på framsidan av huset har överlevt (i stor kruka som jag (hm) drog in mot fasaden). Dom i rabatten på trädgårdssidan hade säkert överlevt ännu ett år om jag stått ut med dom, men det gjorde jag inte. I min nyfunna iver så grävde jag upp dom och kastade bort dom. Dumt, dom hade garantera klarat denna milda vinter. Men dom var fula.
pleximaster
Vi har haft problem med ett antal lavendelplantor som tvärdött, jag tror att det var höstens massiva regnande som gjorde att marken blev för vinterblöt där dom stod hos oss. Vi har rätt tung lerjord och plantorna stod tätt, svårt att gräva runt dem. Citronmelissen satte nya blad i december trots ett visst bakslag i feruari så ser den magnifik ut nu.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon