Hos mig har i alla fall lavendel och vanlig kryddtimjan klarat sig utmärkt. Högväxt citrontimjan har också klarat sig, däremot klarade inte den lågväxta citrontimjanen våren. Kryddtimjan "compactum" har torkat i mitten, förmodligen nu under våren. Jag har inte försökt skydda växterna på något vis, men jorden är väldränerad på ytan och fukthållande längre ner (det är 10-15 cm bra planteringsjord ovanpå lera).
Lite lustigt att min gulbrokiga salvia verkar ha klarat vintern bättre än helt vanlig salvia. Den gulbrokiga brukar ju anses vara mindre härdig

Fransk dragon har inte kommit upp än. Borde den ha gjort det om den överlevde? (Jag har bara odlat den på friland vid stugan i Skåne och har inte full koll på hur tidigt den brukar börja växa.) Finns det något man kan göra för att bättra på dess chanser att överleva vintern?
En annan växt som heller inte har tittat fram är den mystiska "Indian mint" som jag hittade på trädgårdsmässan förra året. Det är en Satureja, förmodligen Satureja douglasii. Enligt någon utländsk källa är den perenn, men är den härdig här i Sverige? Är det någon som har någon erfarenhet?