Full version: Garderobsblomma
B_happy
Har en garderobsblomma som jag haft i ca.1 år. Nu börjar den på att bli mjuk i stammen. Den är inte nyligen omplanterad eller flyttad. Vad kan detta bero på?

Mvh
catlady
Vattnade du kanske den för mycket under vintern? Eller kanske inte alls? Det låter ju som att den håller på att vissna. Inget ljus eller direkt solljus mår den heller inte bra av. Gör du något annorlunda med den nu än tidigare?
kickibj
Min höll också på att dö, förmodligen för att jag vattnat den för mycket. Har märkt att den mår bra av att stå ganska så torr. Jag klippte i alla fall av de stammar som inte så ut att må bra och efter det har den tagit sig bra. Det kommer flera nya stammar hela tiden. Önskar dig lycka till och hoppas du blir hjälpt av vad vi andra här kan bidra med.
MariaS
confused.gif går dom att missköta? Trodde de var odödliga............
kickibj
Jo de mår alls inte bra av för mycket vatten, däremot verkar de inte ha så stora behov avseende ljus. Min står långt inne i rummet och verkar må bra där. Den är tacksam eftersom man kan glömma bort den ganska länge.
Felicia
Den verkar inte tåla för låg temperatur heller. Jag tog upp en garderobsblomma till vår stuga ifjol men den dog efter ett tag. Måste bero på att det blir rätt så svalt inne där då vi bara har underhållsvärme.
B_happy
Den står en bit in i rummet där det är "lagomt" ljus och inte direkt solljus. Jag vet att det ska torka ut och har läst att man inte ska vattna den förrän jorden är helt torr då den "sparar" vatten i stammen och tycker heller inte att jag gjort det innocent.gif Men något är ju fel....Ska jag plantera om den och kolla rötterna då? Eller vad tycker ni? blush.gif

Tack för alla svar! rose.gif
Wetter
Jag har också markt att dessa tål ej mycket vatten. Så det får man vara försiktig med.
bnegt
Vattna hellre för lite än för mycket på dessa plantor, jag har märkt att den klarar sig flera månader utan vatten. En gång i månaden är lagom med vatten för den tycker jag.

Jag har haft växten i ett källarutrymme där det inte fanns några fönster, dock var belysningen(lysrör) på många timmar per dag, och där klarade den sig utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon