Full version: Klematis
Behn zon 4
hej köpte skogsklematis frön förra vintern som jag sådde i januari och ställde ut i mitt kallväxthus och domväxte på våren, lät dom stå kvar under förra sommaren ( omplanterade flera ggr ) och ska nu plantera ut dom men jag är tveksam till om det är klematis dom verkar vedartade på ett sätt som liknar nånsorts träd. impecta har levererat fröna.
Är det någon som har skogskletis som vet något om dom? :
Louise i Göteborg
Hejhopp!

Det är säkert skogsklematis du fått. Det är en mkt kraftigväxande kompis med tydligt vetartade nederdelar. Den blir stor så tänk på var du planterar den. Min täcker in ett två meter högt och fyra meter brett plank varefter den kastar sig upp i en björk där den stolt blommar i kanske 6-7 meter över marken.
Skogsklematis tål nästan hel skugga och näringskonkurens med vad som helst - tex björk.
Behn zon 4
ojj min fråga hammnade på fel ställe men ,men jag försöker igen.
när blommar den , hur gammal ska plantan vara innan den blommar och om det bara finns en vit sort eller finns dom i olika varianter??
jag planterade ut mina tre plantor idag en vid en stor ek en vid en rönn och den sista vid en hög björk. klarar den en kal stam på ca 6 m och 25-30 cm i diameter ( för det verka svårt att spika spallje till den) behövs det nät eller liknande? wacko.gif blink.gif
Louise i Göteborg
När blommar den - nu snart här, kanske juli, det är en av de tidigblommande sorterna
Hur gammal innan den blommar - inte särskilt gammal, kanske nästa år
Andra färger - har inte hört talas om det
Kal stam på 6 meter - det går inte förän det har blivit så stor att den kan klättra i sig själv. Vira (löst) hönsnät om stammen eller stick ner kvistar som hjälp.
Lycka till med din djungel smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon