Full version: Nybörjare
strepp
´Hej
Undrar om någon har ett bra tips om när man ska fotografera blå el lila blommor så får jag rätt färg.De lila ser blå ut,Ibland är det likadant med rosa,Har en kanonbra kamera som tar mycket fina kort men som sagt nybörjare på den o behöver bra tips om när man fotograferar blommor..Tack på förhand--asja

Kameran heter
canon power shot A 620
cecland
Det är ibland svårt för kameran att välja rätt "vitbalans". Beroende på vilket sorts ljus det är får motivet olika färger. Det finns en automatisk funktion i kameran som kompenserar för detta men kameran hittar inte alltid rätt. Här är några olika tips du kan prova:

1. enklast: prova att fotografera i något annat väder (sol/molnigt spelar roll) eller om du fotograferar inne: se till att du inte har en blandning av glödlampe- och lysrörsljus, då blir det svårare för kameran.

2. ändra inställningarna i kameran. jag kan inte just din kamera men i många kameror kan man välja på auto/daylight/cloudy/tungsten/flourescent (de två sista betyder glödlampa resp lysrör). Leta efter vitbalans (white balance) i kamerans manual.

3. fixa till bilden efteråt. När du fotar, ta med något som är grått eller vitt i bilden. skaffa ett bildbehandlingsprogram som kan ta bort färgstick (jag har photoshop elements men det finns många andra också). då finns det ett verktyg som ber dig klicka med musen på det gråa/vita området i bilden, så fixar programmet färgbalansen så att det blir rätt. Sen kan du skära bort den vita saken om du inte vill ha med den i bilden.

Hoppas att förklaringen blev någorlunda pedagogisk confused.gif
strepp
TILL CECLAND
Hjärtligt tack för otrolig hjälpsamt svar,nu ska jag testa detta,,Tack för du delade med dig av din kunskap.Precis hemkommen ifrån London varpå mitt svarsmejl kommer lite sent..Mvh Strepp
cecland
CITAT
Hej
Tusen tack för alla dina tips.Undrar om du har lust att förklara hur verktyget ser ut i photoshop där man kunde ändra bilden?Hade photoshop 3,impuls köp o knappt användt.kanske man börjar nu om du har lust att förklara vertyget..Jättetack,,mvh strepp

Hej!
Har du Photoshop 3 eller Photoshop Elements 3? Förhoppningsvis det senare, annars kommer nog inte detta att funka...

Så här gör man i Photoshop Elements 2 i alla fall, du kan ju testa...
Öppna bilden. Välj i menyn: Enhance -> Adjust Color -> Color Cast.
Nu får du upp en liten ruta där det står att du ska klicka på en grå, vit eller svart yta. Gör detta (välj helst grå, det brukar funka bäst). Du kommer se på bilden om det blir bra eller inte. När du är nöjd tryck ok.

Nu ska jag gå och titta på mina stackars kollegor som springer vårruset i regnet wink.gif
strepp
Tack ännu en gång för all hjälp.ska kolla direkt hade photoshop elements 3..mvh strepp
strepp
Hej
har en svensk version av photoshop elements 3 så om du har lust att skriva var jag går in under på svenska,Bör nog gå en kurs i photoshop el,,,woow vad mycket man kan göra i det programmet,,Tack påförhand..strepp
Cam & co
CITAT (strepp @ 21-05-2007, 19:54) *
Tack ännu en gång för all hjälp.ska kolla direkt hade photoshop elements 3..mvh strepp

Även i en vanlig Photoshop kan du ordna till färgerna på tillfredsställande sätt *veta* genom att välja bild>justeringar>automatisk färg .... du kan sen göra bilden mörkare eller ljusare genom att ändra under bild>justeringar>nivåer ... givetvis kan man även ändra färgbalansen i bilden, men även under bild>justeringar>variationer kan du ändra färgen ... möjligheterna är MÅNGA. Själv använder jag fortfarande Photoshop 7.0 & det funkar ypperligt i den.
cecland
strepp:
Har den engelska versionen av programmet så jag vet inte hur de svenska menyerna ser ut. Men det är meny nummer 4 från vänster i min version av programmet i alla fall. Color Cast heter färgstick på svenska, du kan ju leta efter det i manualen.

Visst kan man göra mycket med photoshop, trots att det bara är den enklare versionen !
strepp
Tack för alla svar..Jättesnällt..strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon