villezon2
11-05-2007, 16:29
Hej!
jag sådde mina sallader direkt på friland under fiberduk. Nu är de ca 2 cm men några bara ruttnar, bladen är hela. Kan någon säga mig vad kan det beror på. jag läste också en bok som heter Kökträdgård på en liten yta. Där står det att man får rotbrand vid användning av regnvatten och gammal kompost. Är det verkligen så farligt med regnvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2007, 17:16
Om det är så att det är plantorna som lägger sig ner och rotsystemet är skadat eller borta skulle jag snarare säga att det är något som ex. harkrankslarver som är orsaken, det har varit en hel del problem med dessa under senare år på många håll och de brukar gilla sånt som rotsystem på sallat.
Här hittas bild på harkrankslarv + det finns bild på hur en drabbad sallatsplanta ser utOch nej regnvatten och kompost är inte skadlig, författaren måste prata i nattmössan.
villezon2
11-05-2007, 18:15
Tack så jätte mycket, Åsa. Jag gick ut och hittade verkligen larven. Det är bara att fortsätta och letar om det finns fler däromkring . Jag har också sett dina tidigare fina bilder på malabarspenat. Det ska jag försöka odla nästa år. Jag är själv från Vietnam och där äter man mycket malabarspenaten.
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2007, 20:08
Tips på malabarspenaten: Den gillar verkligen inte kyla jag har testat odla i marken och trots värmebölja växte den inte en centimeter, en stor svart hink och en altan i skyddat läge eller inglasat uterum är det som gäller då växer den mycket bra. Både den röda och den gröna varianten brukar fungera bra, jag brukar handla hos Runåbergs och malabarspenatfröpåsarna brukar vara ganska välfyllda och fröerna verkar hålla i flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.