Jag skulle behöva en perenn, tålig i zon sju, som är orange till färgen. Ungefär 30-40 cm hög och ganska stadig i växtsättet. Har total idétorka just nu tydligen och kan inte komma på en enda. Jo, hemerocallis förstås och dom gillar inte att bo hos mig så dom blommar just aldrig.
Har ni några förslag?
/Åsa
Orange sidenört Jag har inte testat den själv men jag tycker den är jättevacker.
Rölleka finns också i orange (frö hos Fröer.nu)
Inte härdig här

men jättesnygg. Skulle ha passat perfekt eftersom jag har vit sidenört i mitten av rabatten.
/Åsa
I rätt läge kan den ju klara sig.
Jag tror att jag läst om den på AOT.
Jo det var Helen i Piteå som testa den och tagit in den på vintern. Hm ja så var det nog.
[attachment=2387:1039_105...aktklatt.gif]
Den här då...Lychnis arkwrightii praktklätt, läcker! Bild från bjursberit AoT.
Röd nejlikrot tycker jag är fin.Vet inte hur pass härdig den är hos dig men här i zon 5 går den bra.
Martina
Praktklätten verkar vara perfekt för mig, härdig och rätt färg om bilden stämmer. Bra höjd oxå. Nu gäller det bara att få tag i den. Ingen som har en tuss? Nejlikroten är fin, den finns redan i rabatten.
/Åsa
pusillus
11-05-2007, 19:14
Jag tyckte mig se några frösådda små rackare häromdagen, ska titta efter mer o återkommer till dig!
Jag har köpt Echinachea 'Arts Pride' till min orange hörna, skitsnygg!Vet ej om den är härdig men kolla!
Tack, vad snällt
/Åsa
Sibirisk vallmo är kanske inte så stadig i växtsättet men den finns med orange blommor och så blommar den så gott som hela sommaren om man tar bort utblommade blommor. Lämna kvar några frökapslar så frösår den sej och kommer lite här och där. Om du får för många är den lätt att rycka upp.
Studentnejlika kanske funkar..är ju nästan detsamma som praktklätten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.