Ti bee
Vi hyrde stuga. Det var ett tag sedan nu, men det känns som igår. På bordet i köket stod en vas med blommor som stugägarinnan vänligt nog ställt in till oss. Våra tre katter var med oss som vanligt, vi reste alltid med dem förut och nu sprang de runt och upptäckte stugan.
Plötsligt kommer vår flick-katt inrumlandes i vardagsrummet. wacko.gif Hon jamar lite berusat och ragglar runt. Vi undersöker henne snabbt, anar oråd och hittar till slut blommorna i köket - präktiga vallmor i fina färger, fast vissa bestod bara av en upprätt stjälkstump.
Kattaflickan verkar lycklig biggrin.gif , men ack så totalknarkad. sad.gif
Vi ringer djurakuten på orten och de ber oss komma in. In i bilen och iväg.
Vår annars så åksjuka lilla missa, som brukar kräkas för det mesta bara hon sätter sig i en bil, ligger med en underlig min och småjamar. Vi hade gärna sett att hon fick upp det hon ätit, så mannen min kör lite krokigt, men intet kommer upp.
Väl på akuten så trallar hon runt, hälsar lyckligt på alla och snubblar då och då. Gradvis avtar sedan effekten, ögonen klarnar och hon landar, lite häpen, mitt bland oss igen. unsure.gif Det var, tack och lov, ingen fara med henne. Men lite läskigt var det allt! ohmy.gif

Det märkligaste är att hon efter detta väldigt väldigt gärna vill få sig en portion vallmo, man får vakta henne minsann. Direkt när vi kom tillbaka till stugan sprang hon in i köket och letade mer. huh.gif
Hon gick under några veckor under namnet Knarkar-tikka, just nu är det mest Snarkar-tikka som gäller, eller lillstrumpan förstås...
Potenta saker, vallmor!
smile.gif
Hannele
Är du säker på att det inte fanns (katt)mynta i buketten??
Katter blir 'höga' av den.
evarina
hehe, kul historia. Kanske dags för metadonprogrammet i kattformat tongue.gif
Hoppas din katt mår bra nu.
/Eva
Annki
Stackars misse! Men hon verkade ju inte lida av det, tack o lov. I min kolonilott är tvåfotingarna värst. En höst lät jag frökapslarna sitta kvar på mina opiumvallmo, dels för att jag tänkte ta frön och dels därför att jag tänkt spara dem och ta hem för att fröhusen är så vackra. Jag blev LITE snopen när jag en dag frampå hösten konstaterade att någon klippt av vartenda fröhus! Bara stjälkarna fanns kvar. Tror folk verkligen att man odlar äkta opium i en kolonilott??
Tittiluringen
laugh.gif
oj! vicken kul historia! som kattägare så kan man verkligen föreställa sig både er oro och hur dråpligt det måste sett ut.

jag har läst att kattmynta inte gör katter höga, men hos mig är det portförbjudet sedan min lilla älskling fick för sig att morra åt matte när jag skulle ta ifrån henne en råtta fylld av myntan när vi busade. Nåt gör den med katten och det kan knappast vara nyttigt.

Kram Tittiluringen wub.gif
Gossen Ruda
Inget ovanligt att djur blir missbrukare. Älgar som äter jäst fallfrukt kan bli bakfulla och griniga. Hackspettar kan dricka jäst trädsav och sen vingla fram i luften. Kallas sånt för vingfylla?

Beträffande Annkis försvunna vallmokapslar så var det säkert nån som skulle ha dom som prydnad. Har för mig att man skall snitta frökapslarna när dom är gröna för att få ut opiaterna.
Posse
Tuggar katter kat? unsure.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 24-06-2003, 18:45)
Inget ovanligt att djur blir missbrukare. Älgar som äter jäst fallfrukt kan bli bakfulla och griniga. Hackspettar kan dricka jäst trädsav och sen vingla fram i luften. Kallas sånt för vingfylla?

Beträffande Annkis försvunna vallmokapslar så var det säkert nån som skulle ha dom som prydnad. Har för mig att man skall snitta frökapslarna när dom är gröna för att få ut opiaterna.

Om man skall kunna skrapa av koncentrerad växtsaft så måste de snittas gröna ja. Men för något år sedan var det någon som köpte upp en massa torkade snittblommor, men var bara intresserad av vallmo! Man kan tydligen koka hela växten (eller frökapseln) även när den är torr, men det lär väl inte bli så speciellt koncentrerat opium av det. >Sedan varierar ju opiumhalten mycket i olika sorter. Vallmofrö skulle kunna vara en attracktiv gröda för svenska bönder (fett och näringsrika frön ) om det inte vore för problemet med opium i vallmon (de skulle inte få ha odlingarna i fred).
Annki
Jag är inte säker på att Södertörns knarkare är så pålästa att de vet i vilket skede de ska skörda vallmo. Och hade det knyckts för dekoration, borde väl en smula stjälk ha fått följa med? mad.gif
Belladonna
Jag har en kattpojke och han blir alldeles "tokig" när han andas in från min kattmynta som växer utomhus, brukar även knippsa av några mynta och hänga upp svalt, mörkt och upp och ner för att ta hand om dom torkade bladen, sen får missen smulorna i mat, leksaker framförallt.

Han gillar verkligen detta.
e_sedell
Cool katt, man kanske borde testa och äta valmo =)
Billigt och bra... tongue.gif
Susanna
Hej!

CITAT (Annki @ 25-06-2003, 11:30)
Jag är inte säker på att Södertörns knarkare är så pålästa att de vet i vilket skede de ska skörda vallmo.

Säg inte det, en vännina till mig har en 16-årig son, som visste att han kunde äta av bladen på änglatrumpeten på torget för att bli påverkad och få hallunicationer.....Någon har kunskapen om hur man ska göra och sedan sprider det sig snabbt i missbrukarkretsar.

CITAT (Gossen Ruda @ 24-06-2003, 18:45)
Inget ovanligt att djur blir missbrukare. Älgar som äter jäst fallfrukt kan bli bakfulla och griniga. Hackspettar kan dricka jäst trädsav och sen vingla fram i luften.

Ni minns väl Emil i Lönneberga och hönsen som åt jästa körsbär!?! tongue.gif rolleyes.gif

Hälsningar
Susanna
*Felix matte*
CITAT (Susanna @ 25-06-2003, 21:42)
Ni minns väl Emil i Lönneberga och hönsen som åt jästa körsbär!?! tongue.gif rolleyes.gif

Och inte att förglömma Sidensvansarna som kom i massor och åt av de jästa Rönnbären tongue.gif
Fåglarna satt och låg hullerombuller asfulla laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inte en klarade av att stå på två ben tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
En hel del for till de sälla ängarna, utan att ha nyktrat till sad.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 25-06-2003, 22:16)
Och inte att förglömma Sidensvansarna som kom i massor och åt av de jästa Rönnbären tongue.gif
Fåglarna satt och låg hullerombuller asfulla laugh.gif  :lol:  :lol:
Inte en klarade av att stå på två ben tongue.gif  :D  :lol:
En hel del for till de sälla ängarna, utan att ha nyktrat till sad.gif

Här avslöjas verklighetsbakgrunden till uttrycket "fyllkaja"? rolleyes.gif
lavendel
biggrin.gif Dessa kattdjur....en ständig källa till glädje ...och förvåning över vad dom kan hitta på....konstigt att inte nån av våra katter gav sej på opievallmon..men dom hade väl inte läst den boken!
Lavendel
Posse
Katter behöver väl också grönt och C-vitaminer?
Kanske kan brist driva dem att börja gnaga i sig vad som finns tillhands? unsure.gif
e_sedell
Missbrukare är mycket pålästa. Det kom en föredetta missbrukare och föreläste på vår skola. Han sa att de flesta missbrukare kan de flesta växterna som går att dråga sej på. Dessutom kan de odla dem. På plantskolan där jag jobbar brukar de gå in och stjäla natriumlampor som de sedan sätter in i garderåben hemma huh.gif . Men de liger faligt till, Thomas som äger stället slog ner en av dem med et järn rör =). Några turkar som var och plackade frukt målade han bilen för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon