Full version: Maackia amurensis
cia73
Jag beställde frö till Maackia amurensis och nu har så gott som alla frö grott. yahoo.gif
Finns det nu nån vänlig själ som han ge mej lite tips om hur jag ska få träden att trivas här? Vilken jord trivs de i, ph, fukt, sol osv...
Jag bor i Österbotten i Finland, vilket motsvarar zon 5 i Sverige, och tror hårt på att träden ska klara sej här. whistling.gif
Cilla
Du får säkert många bra tips här!

Vi hade en lång diskussion om detta med jordmån för Maackia för ett bra tag sedan, men jag hittar den inte nu. På vissa ställen står det att den föredrar lite torra lägen, på andra att den föredrar fuktig mark... En här på forumet (Alpiner tror jag) har fått sin att blomma vackert, bilder hittar du om du säker på inlägg med artnamnet.

Jag tror att den är ganska tålig. Zontålig är den iallalfall, minst zon 5 ska den väl klara. Har för mig att det brukar stå zon 6 på dem.

Min egen har jag satt lite för djupt och vindutsatt för att den ska ha en strålande tillväxt, men den lever och växer lite långsamt i mullrik men tunn jord ovan morän.

jegi
Jag har ingen riktig koll på vilken jord den vill ha, MEN det verkar vara en tålig rackare. Planterade en maackia i bästa söderläge här i zon 4 för två år sen och den stortrivdes, ifjol flyttade jag den till halvblåsigt norrläge (säkert zon 5) och hittills tycks den trivas lika bra. Jorden har varit sån här torv från plantagen (5 för 100 kr).
Betty
Jag har en Maackia amurensis sen tre år tillbaka, den står i "typisk norrlänsk lerjord" i söderläge här hos mig i zon 6. Den växer och trivs men har inte blommat hos mig ännu, det har den däremot gjort hos Helen i Piteå zon 5. Har även sett Maackia blomma i en annan trädgård i Piteå zon 5, där stod den i en stenig torr sluttning. Den verkar inte ha några större krav på vilken jord den ska stå i, ett mycket härdigt och fint träd tycker jag.
cia73
Vad trevligt att höra att Maackia trivs så pass bra! bravo.gif
Jag tror jag kommer att sätta mina små träd på lite olika ställen här i trädgården då för jag har ca 15 plantor. Det ska bli spännande att se hur de utvecklas. smile.gif
Stella-Polaris
Alla växter, så gott som, med namnet amurensis är tåliga i Sverige och Finland. Dess naturliga utbredningsområde är då Norra Manchuriet eller runt Amurfloden som är gränsflod mellan Ryssland och Kina. Där är kontenial klimat och regelbundet ner till -35. Själv har jag upplevt -47 där så jag skulle inte vara rädd att sätta dem i Norr.

Dock ligger detta område längre söderut än Norra Sverige och Norra Finland. Bör nog därför inte sätta den allt för långt upp med tanke på invintringen och höst frost
Betty
CITAT (Stella-Polaris @ 13-05-2007, 14:20) *
Alla växter, så gott som, med namnet amurensis är tåliga i Sverige och Finland. Dess naturliga utbredningsområde är då Norra Manchuriet eller runt Amurfloden som är gränsflod mellan Ryssland och Kina. Där är kontenial klimat och regelbundet ner till -35. Själv har jag upplevt -47 där så jag skulle inte vara rädd att sätta dem i Norr.

Dock ligger detta område längre söderut än Norra Sverige och Norra Finland. Bör nog därför inte sätta den allt för långt upp med tanke på invintringen och höst frost

Maackian "ska" klara svensk zon 6 utan problem - och det gör den. I mitten av september gulnar löven och faller av efter ganska precis en vecka. Jag har inte haft några frostskador alls på den men då vi har inte heller haft under -30 grader sedan jag planterade den.
Den där dagen (vintern 97/98?) med -47 var nog en engångshändelse tror och hoppas jag... Det var en intressant upplevelse men jag skulle inte vilja uppleva det igen... coolgleam.gif
Trädet (ZonV)
När jag vill läsa lite mer om ett träd är denna sida helt oki..
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Maackia+amurensis
Stella-Polaris
CITAT (Betty @ 13-05-2007, 16:33) *
Maackian "ska" klara svensk zon 6 utan problem - och det gör den. I mitten av september gulnar löven och faller av efter ganska precis en vecka. Jag har inte haft några frostskador alls på den men då vi har inte heller haft under -30 grader sedan jag planterade den.
Den där dagen (vintern 97/98?) med -47 var nog en engångshändelse tror och hoppas jag... Det var en intressant upplevelse men jag skulle inte vilja uppleva det igen... coolgleam.gif

Det var 5 år sedan i Heilongjang på gränsen till Inre Mongoliet, inom dess naturliga utbredningsområde, och det är inte allt för ovanligt där.. Är den väl invintrad klarar den sig utan problem även om du sätter den i Riksgränsen.
Betty
CITAT (Stella-Polaris @ 13-05-2007, 20:32) *
Det var 5 år sedan i Heilongjang på gränsen till Inre Mongoliet, inom dess naturliga utbredningsområde, och det är inte allt för ovanligt där..

Aha, jag trodde att du pratade om den där fruktansvärt kalla januaridagen vi upplevde här i Norrbotten för ungefär tio år sedan. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon