Full version: Novemberkaktus
Anki
Hej!

Jag fick en "novemberkaktus" eller julkaktus eller vad man kallar dem i påsk. (Så det kanske är en påskkaktus giggle.gif )

Men i vilket fall så har blommorna börjat vissna nu också sitter det en början till en liten knopp brevid den vissna blomman och runt den vissna blomman har det vuxit upp som en "korg"...antagligen början till ett fröhus..?
Jag tog bort dessa..... Skulle jag göra det?
Det kändes rätt att göra det så den nya knoppen skulle få all energi...
Hur sköter jag denna blomma sedan.
Det var så länge sedan jag hade en sådan!
Min farmor hade én som slog blomrekord år efter år och jag skulle vilja få min att växa och blomma som hennes. Den fick över hundra blommor vid varje blomning. Hon satte ett streck på ett papper varje gång det föll av en vissen blomma. På det viset räknade hon!

Hoppas någon vet hur jag ska göra!
/Anki

Alba
Jag har ställt samma fråga och fick veta av Fenja, att man ska ta bort hela fröhuset.

Tyvärr kan jag inte ge dig skötselråd. Den jag har är köpt i år.
Jag har haft förut och de blommade inte.
Anki
Nej mina har inte blommat heller de som jag haft tidigare. Men jag skötte dem inte så väl heller!
Tack för svaret! thanks.gif
/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Novemberkaktus brukar behöva en sval period för att bilda blommor igen så man brukar få massor av blommor ifall man ställer ut dem så snart risken för frost är över på försommaren i halvskuggigt läge och sedan har man dem ute till ganska långt in på hösten då det börjar bli alltför stor risk för nattfrost.
Cassiopeia
Det är skillnad på novemberkaktus och påskkaktus så det vore bra att veta vilken sort du har. Om du köpte den blommande i påskas så är det förmodligen en påskkaktus. (Har du bild på den? De tre olika sorterna har lite olika blad nämligen.)
Påskkaktus är en förädlingsprodukt och växer inte vilt någonstans, den ska tydligen vara ganska svår att få att växa vidare efter att den blommat färdigt. Den verkar inte vara lika tålig mot torka utan verkar trivas med fuktig jord.
Jag skulle också tagit bort vissna blommor och fröhus för att växten ska slippa slösa energi på dem.
kickibj
Jag har bara novemberkaktus men jag brukar låta dem få ganska lite vatten efter blomningen. Varje sommar får de komma ut på altanen eller i trädgården och så tar jag in dem runt september. De blommar sedan villigt nov-dec och ibland även under våren. Enligt min erfarenhet är övervattning största risken för att de inte ska trivas. Lycka till.
clivia
Novemberkaktus och julkaktus kallas nuförtiden Schlumbergera. För i tiden var de två olika sorter - en kallades Epiphyllum och den andra Zygocactus (Schlumbergera russeliana och Schlumbergera truncata) - nu säljs korsningar mellan de två i handeln. Det är olika mechanismer dessa kaktusar sätter knopp av, Epiphyllum gör det när temperaturerna faller under 15 grader på nätterna den andra när dagarna blir kortare än 12 timmar. Odlarna kan tvinga "novemberkaktusen" blomma när som helst idag och därfär har de bytt namn på den och "höstkaktusen" har fått nytt namn efter en tysk botanist.

Påsk och pingstkaktus var två skilda arter av släktet Rhipsalidopsis. Skillnaden mellan de två var i växtsätten och att de blommade vid olika tidpunkter, R.gaertneri till påsk och R. rosea till pingst. De som finns på marknaden nu är bara hybrider mellan de två och odlaren inte växterna bestämmer när de skall blomma. De behandlar de på det sättet att de kan säljas nästan hela våren - därför kallas den numera - vårkaktus.

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon