gammelnalle
Enl ett förslag här så bör vi avskaffa koranen och sen resten av alla religiösa skrifter...

Låt oss då även riva alla religiösa byggnader.. eller??

Alla moskeer, alla kyrkor, minareter, Dagobas, synagogor, minaretet vid Taj Mahal, Peterskyrkan i rom, Selimiyemoskén
Süleymaniyemoskén, Hagia Sofia , Blå moskén (på turkiska Sultanahmet Camii, "Sultan Ahmed-moskén") (i Istanbul)
Wat Phrathat Doi Suthep (Thailand) Wat Arun ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Wat_Arun) Stavkyrkorna i norge blir nog bra bränsle åt det kalla Norge........

såja, nu börjar det likna något... mer plats åt folket...

Alla Biblar(Kristendomen), Koraner(Islam), Avesta (Zoroastrism) Bayán (Bábism) Bhagavadgita (Hinduism)
Guru Granth Sahib (Sikhism) Kitáb-i-Aqdas (Bahá'i) Kitab-i-Iqan (Bahá'i) Mormons böcker (Mormonism)
Rigveda (Hinduism) Tao Te Ching (Taoism) Torah's(Judendom) Tripitaka (Buddhism) mm bör då brännas.

Kanske skulle det kunna värma ett oreligiöst land i ett år??

DET vore väl bra!! sen skulle ingen ha några religiösa behov längre.....

b
Blomstertanten
Då kanske vi skulle slippa alla religiösa grubblerier oxå tongue.gif
zaaritha
Nej, du Nalle!
Låt alla få ha sin tro o sina religiösa böcker!
Ja--nu förstår jag att du var ironisk..........................
Jag är inte(som ni ju vet) religiös--men anser att alla ska få ha sin tro...... tummenupp.gif
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 11-05-2007, 19:59) *
Låt oss då även riva alla religiösa byggnader.. eller??

Flytta till Ryssland eller Kina, där skulle du kanske trivas - fast det gör inte folket.
Snöflinga
Det Nallen beskriver är ju bara konsekvensen av Gossen rudas förslag i en annan tråd wacko.gif
zaaritha
Hannele; menar du Nallen?
Flytta, o s v.
Fenja
På alla andra forum jag vistas hade kommentaren som det länkas till lett till en kraftig varning eller avstängning. Jag tycker det är bedrövligt att det får ligga kvar här, jag hoppas att åsikten inte är representativ för Odlas administration.
Mvh
Fenja
zaaritha
Men! Inte menade Nallen allvar!
Förstår ni inte ironi?
anna_rispan
Zaaritha: Fenja skrev: "som det länkas till".....
Gossen Ruda
Jaså, gammelbjörnen kan inte glömma vad jag skrivit. Jag står dock för mina åsikter. Det är bara när fanatiska företrädare för islam är i farten som helt oskyldiga och ovetande människor kan stryka med pga nån religion, en orsak som någon för att skrota hela baletten. Möjligen kan fanatiska hinduer hitta på dumheter också. Jag har inte närmare studerat vad det är som får många att flippa ur men eftersom det sker gång på gång måste det finnas nån orsak. Möjligen kan man spara något exemplar av koranen och andra såna skrifter så att följande generationer har något att förundras över.

Huruvida alla religiösa byggnader skall rivas eller omvandlas när klokheten har segrat kan diskuteras, ofta duger dom inte till något annat. Kanske kan moskéerna byggas om till värmecentraler med minareterna som skorstenar? Faktum är att vi snart är där, det börjar pratas om vad man skall göra med alla tomma kyrkor som inte används. Dyra i drift är dom och vissa håller på att ramla ihop. Kanske kan man bevara någon som museum.

Frågan om religionsfrihet är tudelad. Visst skall man kanske ha religionsfrihet, ingen skall tvingas till nån speciell religion och inte heller skall man hindras att stå utanför. Sen är det en annan sak om man över huvud taget skall tillåta religioner. Skall man tillämpa marknadsföringslagen och kanske kvacksalverilagen på alla religioner blir det snart tyst i templen. Man får inte marknadsföra nånting om det inte har bevisad effekt och försök exempelvis bevisa guds existens. Det finns förbjudna bantningspreparat med bättre effekt.
Airamya
Nu är allas vår egen Don Quixote igång igen... tongue.gif
[attachment=2505:kngt.gif]

*retas lite bara, menar inget ont i vanlig ordning*

[attachment=2506:th_viereranbet.gif]

[attachment=2507:believe.gif]

wink.gif
Gossen Ruda
Allah är stor.

Allah, allah, ge mig en kamel.

Allah: Det blidde ingen kamel, det blidde bara en åsna.

laugh.gif rolleyes.gif innocent.gif
renate
Jag tycker det är fult att skämtar om andra människornas religion skriver en icke religiös Renate.
Gossen Ruda
Varför inte? Kan man skämta om politiska partier så borde det gå bra med religioner, dom är ganska lika, ibland nästan sammansmälta.
gammelnalle
Givetvis måste jag respektera att andra har andra åsikter än mina.... men jag anser likaväl att du (Gossen Ruda) gick för långt den här gången..

Jag ville med mitt inlägg ironisera eftersom jag anser det är fullständigt omöjligt att utrota såväl religioner, skrifter, som religiösa byggnader.

Även om vi ateister inte kan förstå hur en religiös tycker och tänker måste vi acceptera att de finns.... (inte samma sak som att gilla läget)

Så länge det har funnits kulturer har det funnits religion. ALLA samhällen har haft NÅGOT de tillbett och förlitat sig till. Det är lätt för oss i vårt sekulariserade samhälle tycka religion är något man inte behöver..... men som någon skrev:
CITAT
alla har rätt till sin tro, jag menar om jag möter en fattig man där det enda han har kvar är sin tro, vilken rätt har jag att ta den från honom?
Preussen

Och att bara peka ut en (ja två då) religion som skyldig till blodsspillan..... Jag är övertygad om att du Åke vet lika bra som vi att nästa alla religioner har mördat i sin guds namn. MEN det är inte samma sak som att denne "Gud" tillåter det. Hitlers fältpräster välsignade sina soldater i "Guds namn" precis som de allierades präster gjorde med sina. Men jag är helt övertygad om att ingen kristen tror att det var Guds vilja.
Fanatism eller fundamentalism finns överallt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamentalism http://sv.wikipedia.org/wiki/Fanatism )

Att sedan religiösa byggnader förfaller när folk uteblir är inget nytt, vare sig i Sverige eller utomlands, men som jag ser det beror det på att folket bara söker sig nya "tempel" och nya gudar.....

vänligen,
björn
Gossen Ruda
Religioner GÅR att utrota, kristendomen utrotade asatron, men det tog tid och sen är frågan om man gick från askan till elden eller tvärtom. Hur man skall göra kan diskuteras men det tar vi en annan gång. Det viktigaste är nog att ersätta religionen med något annat där människor kan träffas, känna samhörighet, kanske sjunga tillsammans och hämta och lämna stöd. Befriat från mossiga gamla luntor och föreställningar, tabun och måsten och givetvis profeter och liknande. Människan tycks behöva en samhörighet vilket en del i alla tider har utnyttjat. "Följ mig och allt skall bli bra..."
Gillan
CITAT (gammelnalle @ 13-05-2007, 20:07) *
Givetvis måste jag respektera att andra har andra åsikter än mina.... men jag anser likaväl att du (Gossen Ruda) gick för långt den här gången..

Jag ville med mitt inlägg ironisera eftersom jag anser det är fullständigt omöjligt att utrota såväl religioner, skrifter, som religiösa byggnader.

Även om vi ateister inte kan förstå hur en religiös tycker och tänker måste vi acceptera att de finns.... (inte samma sak som att gilla läget)

Så länge det har funnits kulturer har det funnits religion. ALLA samhällen har haft NÅGOT de tillbett och förlitat sig till. Det är lätt för oss i vårt sekulariserade samhälle tycka religion är något man inte behöver..... men som någon skrev:
Preussen

Och att bara peka ut en (ja två då) religion som skyldig till blodsspillan..... Jag är övertygad om att du Åke vet lika bra som vi att nästa alla religioner har mördat i sin guds namn. MEN det är inte samma sak som att denne "Gud" tillåter det. Hitlers fältpräster välsignade sina soldater i "Guds namn" precis som de allierades präster gjorde med sina. Men jag är helt övertygad om att ingen kristen tror att det var Guds vilja.
Fanatism eller fundamentalism finns överallt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamentalism http://sv.wikipedia.org/wiki/Fanatism )

Att sedan religiösa byggnader förfaller när folk uteblir är inget nytt, vare sig i Sverige eller utomlands, men som jag ser det beror det på att folket bara söker sig nya "tempel" och nya gudar.....

vänligen,
björn

En riktig bamsekram till dig nallen smiley_small_hug.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 20:26) *
Religioner GÅR att utrota, kristendomen utrotade asatron, men det tog tid och sen är frågan om man gick från askan till elden eller tvärtom. Hur man skall göra kan diskuteras men det tar vi en annan gång. Det viktigaste är nog att ersätta religionen med något annat där människor kan träffas, känna samhörighet, kanske sjunga tillsammans och hämta och lämna stöd. Befriat från mossiga gamla luntor och föreställningar, tabun och måsten och givetvis profeter och liknande. Människan tycks behöva en samhörighet vilket en del i alla tider har utnyttjat. "Följ mig och allt skall bli bra..."

Åhhh! En ny religion! Som ska föra mänskligheten samman naughty.gif santa.gif
kickibj
Asatron är inte utrotad! Det finns faktiskt folk i Sverige, idag, som tillber de gamla asagudarna. Otroligt men sant.
Biggan_
...och satansdyrkare!
Gossen Ruda
Är det egentligen någon skillnad?? confused.gif g.gif

Det som jag upplever som det största problemet är att människor så lätt suggesteras till att benhårt tro på saker som inte går att bevisa, trots att vi har en hjärna som är fantastisk i sin slutledningsförmåga. Det går säkert att få människor att tro på att tändstickorna dansar polka inne i en stängd ask.
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2007, 17:16) *
Det går säkert att få människor att tro på att tändstickorna dansar polka inne i en stängd ask.

Gör dom inte det???

[attachment=2559:hapjumps.gif]
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2007, 17:16) *
Är det egentligen någon skillnad?? confused.gif g.gif

Det som jag upplever som det största problemet är att människor så lätt suggesteras till att benhårt tro på saker som inte går att bevisa, trots att vi har en hjärna som är fantastisk i sin slutledningsförmåga. Det går säkert att få människor att tro på att tändstickorna dansar polka inne i en stängd ask.

Och så var vi där igen flirting.gif TRO har inget med bevis eller vetenskap att göra! Det är två helt skilda ting! Man kan tro och vara övertygad om en "sanning" som man inte kan bevisa och det är det som är själva grejen med TRO. Varför inte låta dom som vill tro göra det? Varför vara så översittaraktig och självgod att man ser ner på människor som tror? Att tro innebär inte att man är svag, det innebär enbart att man väljer att tro.
Gossen Ruda
Visst är tro och vetenskap helt skilda från varandra, där är vi överens, och visst skall man ha rätt att tro på olika saker. Men när denna tro helt blockerar vetenskapen blir jag förundrad. Ett exempel. Det finns ju en del personer som säger sig kunna operera bara med sina händer. Folk betalar dyrt för att komma dit och "operatörena" gräver med sina händer och plockar fram sjuka inälvor. Säger dom, fast analyser senare säger att det är inälvor från kyckling. Men tro inte att patienterna accepterar detta, dom "vet" att dom verkligen blivit opererade, fast dom egentligen blivit totalt blåsta. Eller om dom var det från början.

Sånt gör mig både förundrad och lite upprörd. Skall man låta charlatanerna få hållas eller skall man stoppa dom? Blir dom stoppade kommer patienterna att bli upprörda. Skall man gå in och kanske rent fysiskt hindra en person från att bli lurad?

Nu hamnade vi en bit från religionen men det finns vissa samfund, främst i USA, vars enda uppgift tycks vara att skinna församlingsmedlemmarna. Det går oftast inte att övertyga dessa, dom är redan hjärntvättade, men är det rätt att på annat sätt stoppa blåsningen? Här i Sverige går det lugnare till men jag säger bara Knutby, resten kan ni själva fundera över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon