Full version: Ordning i buskaget?
SidneyB
Bor i zon 5 och och vill anlägga att buskage som bla inskynsskydd.
Det ska gäna se lummigt och mysigt ut! (dvs inte stramt, minimalistiskt och park)
Det finns oändligt många buskar som jag vill plantera!
Hur många olika sorters buskar kan man ha i ett buskage utan att det ser plottrigt ut?
Hur väl måste jag planera? Vad är viktigt att tänka på?
Har inte råd att köpa allt nu utan vill kunna fylla på under några år.
Just nu känns det som om jag har fastnat i startgropen...
Tacksam för hjälp!!
zaaritha
Häggmispel, aronia, liguster, rosenribs, try, djävulsbuske............
Cilla
Blandhäckar eller blandbuskage som det blommar, knoppar, surrar och höstsprakar i under olika säsonger behöver inte alls vara plottrigt. Det är snarare ett buskage där det sker något spännande hela tiden.

Att ta reda lite på höjd och bredd är bra när du planterar. En buskrad behöver ju inte ha samma höjd, men det är bra att inte ständigt behöva skära ned någon för att en annan ska få ljus.

Och när du gräver, gräv ett dike och inte enskilda planteringsgropar. det kan du fortsätt amed också om du sätter några ett år och andra ett annat. Då får buskarna mycket vidare rotytrymme.

Härdiga rosor som t ex pininellifolia plena (Finlands vita ros) kan också ingå i en blandad buskhäck, liksom fläder, syrén i olika färger, forsythia och andra som redan nämnts.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon