perr11
Hej!

Nu när man har ny skaffat hus och fått en trädgård på köpet så vill man ju göra något bra av den.

Är mest intresserad av att odla sånt som man kan äta. Så jag funder på att sätta typ. 1 vinbärs buske 1st krusbärsbuske eller finns det något annat som är roligt att prova på?
Funderar även på trädgårdshallon, men sprider dom sig mycket?
Sen skulle det sitta fint med ett äppelträd också.

Så nu undrar jag, vad ska man tänka på?
När ska man sätta igång? Bor i Örnsköldsvik.
Får man ha bären i fred eller kommer man bli väckt vare morgon av skatorna?
Har inte kollat runt så mycket efter något läsbart på Internet, så ge gärna länkar till bra sidor.

Tacksam för hjälp
Åsa, mälardalen zon 2
Örnsköldsvik det borde vara runt zon 5.

Vinbär: Det finns både röda, vita och svarta vinbär för den zonen.

Krusbär: finns både röda och gulgröna sorter för zonen Hinnomäkisorterna är hädrigast alla sorter i vanliga trädgårdshandeln är resistenta mot mjöldagg.

Hallon: Det finns många olika sorters hallon och olika sorter är olika benägna att skjuta rotskottHär kan man läsa en del om olika hallonsorter

Äpple: Det finns flera sorter som är härdig i zonen ex. Antonovka, Charlamowsky, Gyllene Kitajka, Gul Kanel, Hyvitus, Oranie, PJ Bergius, Silva, Stenbock, Transparente Blanche + många fler så det finns flera att välja mellan efter ditt önskemål, sommarfrukt, höstsort, lagringssort??

+Du kan ju odla vindruvor ex. Zilga är ju härdig till zon 5-6.

+ Det finns ju härdiga sorters plommon och körsbär i den zonen.

Så fort det går att gräva i trädgården kan man plantera dessa växter faktum är att bästa tiden att plantera är innan växterna har grönskat men i och med att de flesta växter numera är krukodlade kan man plantera nästan hela odlingssäsongen.

Cilla
Om du inte har dem vilt omkring dig är det gott med havtorn också och buskarna är vackra. Visserligen pillrig plockning men smaken är värt besväret.

Smultron och jordgubbar är också bra bär, enkla att odla.
troja
Prova amerikanska blåbär och björnbär det är gott, har dock ingen koll på härdigheten på dessa. Tänk också på att en del frukt träd och bär buskar ska kors pollineras så du kanske behöver flera sorter och ex av vissa.
cia73
Jag bor lite längre norrut än Örnsköldsvik men på finska sidan och dessa ätbara sorter odlar jag: äppel(100 olika sorter rolleyes.gif ), päron(10 sorter), körsbär, plommon, havtorn, svarta- vita- röda- och gröna vinbär, krusbär, hallon, björnbär, cirtonranka, vidruvor(Zilga), saskatoon, blåbärsbuskar, jordgubbar, smultron, åkerbär och nu i sommar ska jag inhandla rysk minikivi och ett persikoträd. Plus allt som växer i köksträdgården. Inte behöver vi gå hungriga här på sommaren. coolgleam.gif
Det är bra att kolla upp härdigheten för det finns för det mesta olika sorter att välja mellan och då bör man välja den härdigaste.
Jag får skylla en del av mitt trädgårdsinresse på att vi har en så bra plantskola här i närheten, Blomqvist plantskola smile.gif
perr11
Hej och tack för alla svaren!

Blåbärs plantor låter intressant, är det någon som har tips på någon bra sort. Var inne på sidan som cia73 tipsade om och där fanns det 3 sorter. Sen har jag lite funderingar på om Finland har samma typ av zoner som vi, är en finsk 5:a lika med en svensk 5:a.

Sen låter det ju häftigt att ha en rysk minikivi och en vinranka. Är det någon som vet hur stor dom blir? Kan man ha dom i växthuset?

Vad tror ni om att lägga en markduk och göra hål där planerna är, så man slipper ogräs osv.....?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående zonerna står det såhär på Wickmans hemsida: Obs! zonerna i Sverige avviker med ca två enheter (zon 3 i Finland = zon 5 i Sverige)

Så zon 5 i finland är snarare svensk zon 7.

Och visst kan du ha vinrankan Zilga i växthus, dock inte ett litet för detta blir en stor växt. Det går dock även bra att ha den sorten utanför.

Minikiwi blir också väldigt stora växter och med tanke på att man brukar behöva fler än en planta (man brukar behöva åtminstone en han och en honplanta) för att få frukt, så kan det bli trångt i växthus, och det finns sorter som ska gå bra att odla utanför växthus längre upp i landet så man måste ju inte ha dem i växthus.

(även när man odlar blåbär brukar man behöva mer än en sort de flesta sorter är inte så bra självfertila, så kan du inte välja mellan sorterna i handeln köp mer än en sort det lär främja pollineringen)
KURT
CITAT (cia73 @ 12-05-2007, 09:35) *
Jag bor lite längre norrut än Örnsköldsvik men på finska sidan och dessa ätbara sorter odlar jag: äppel(100 olika sorter rolleyes.gif ), päron(10 sorter), körsbär, plommon, havtorn, svarta- vita- röda- och gröna vinbär, krusbär, hallon, björnbär, cirtonranka, vidruvor(Zilga), saskatoon, blåbärsbuskar, jordgubbar, smultron, åkerbär och nu i sommar ska jag inhandla rysk minikivi och ett persikoträd. Plus allt som växer i köksträdgården. Inte behöver vi gå hungriga här på sommaren. coolgleam.gif
Det är bra att kolla upp härdigheten för det finns för det mesta olika sorter att välja mellan och då bör man välja den härdigaste.
Jag får skylla en del av mitt trädgårdsinresse på att vi har en så bra plantskola här i närheten, Blomqvist plantskola smile.gif

Citronranka (jag antar att det är Schisandra chinensis?) & saskatoon (bärhäggmispel) är inte vanliga i Sverige, vad kan man använda dem till? Vet du om de är med i Leif Blomqvists senaste bok "Trädgårdens bär"?
cia73
CITAT (KURT @ 13-05-2007, 06:52) *
Citronranka (jag antar att det är Schisandra chinensis?) & saskatoon (bärhäggmispel) är inte vanliga i Sverige, vad kan man använda dem till? Vet du om de är med i Leif Blomqvists senaste bok "Trädgårdens bär"?

Ja, Citronranka/Fjäriljsranka är Schisandra chinensis. Den och Saskatoon finns med i Blomqvists "Trädgården bär".
Citronrankan lär ha en uppiggande effekt och är en gammal läkemedelseväxt. Saskatoon är amerikansk bärhäggmispel men jag antar att buskarna är lite mer framtagna just med tanke på bärskörden. Jag har 4 olika sorter och de har lite olika egenskaper. Vissa har större bär och andra har sötare bär. Bären går att använda till sylt eller saft och så är de goda att äta direkt från busken. Det finns en del recept i "Trädgårdens bär". Boken handlar både om odling och användning av bär och jag tycker det är en trevlig bok.

Minikivin behöver en pollinerare och det är kameleontbusken så om du redan har den behöver du bara köpa en kvinlig minikivi.
Minikivin och vinrankan Zilga ska gå att ha på friland på en varm plats.
Och som det kom fram tidigare så får ni plussa på en eller två zoner i Sverige då ni läser finska zoner. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon