fugelpitch
Hej!

Jag sådde för två veckor sedan bl a studentnejlika. Dessa har stått i ett minidrivhus i ett västerfönster med rikligt med sol (och värme). Det mesta av det jag sådde har nu grott och hunnit växa en bit, dock händer ingenting på studentnejlikefronten vilket är lite tråkigt. Sen kom jag på snilleidén att eftersom växten försås på hösten så torde det kanske gå bra att ställa in sådden i kylskåpet ett tag. Låter detta som en rimlig idé? Hur länge borde de stå där isåfall? Brukar det vara svårt att få studentnejlika att gro?
Snälla, hjälp en vilsen liten amatörbotaniker! smile.gif

Ha det fint i vårvärmen!
Immix
Hej!
Vet inte om kylskåpsmetoden fungerar. Jag har också sått studentnejlika i år och de grodde efter 13 dagar (i värme) enligt mina anteckningar. Sådde i februari... Jag tror att du kanske kan ha lite mer is i magen och vänta. Lycka till!
fugelpitch
Okej, tack! Min mage är nyisad och sval. Vi får se hur det går!
Eva 33c
Håller med Immix, mina grodde också i vanlig rumstemperatur, det tog bara 5 dagar.
Eventuellt blev det för varmt i sol och under plast. Kanske grodde fröna och "kokade bort" sedan. Det hände mig en gång när jag ställt en sådd för nära lysrören. Ena dagen såg jag grodd och nästa var de borta. Men det kan också vara så att de bara behöver lite längre tid. Det är dock inte nödvändigt att de har ljust nu innan det grott, kanske ska du flytta de lite från fönstret?
Bara några funderingar. smile.gif
ZaraP
Hej!
sådde oxå studentnejlika, både inomhus tidigt och ute i kallbänk. Båda varianterna
har fungerat, pyttesmå plantor - man kunde knappast tro de ska lär dra iväg nästan
metern på höjden men nu har plantorna växt till sig rejält. De har inte varit svåra
tycker jag! Lycka till, hav tålamod!
Mvh ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon