Vesna
Hej,

Ja, härmodagen var jag ute efter den blåbladigaste hostan, nu tror jag jag har bestämt mig för blue cadet. Men NU behöver jag lite hjälp att reda ut vilken är den blåaste nävan! Det är så svårt att sitta och jämföra bilder på nätet och artbeskrivningar. På något ställe står det himmelsblå, på andra ställen, blå, blåviolett eller violett thumbdown.gif Hur svårt som helst att veta om man inte kan se blomman framför sig och då är det inte säkert man har alla arter att jämföra med confused.gif

Så ni som har, haft haft eller känner till de olika sorterna blå nävor. VILKEN ÄR BLÅAST! Jag vill gärna ha en som blommar lite längre. Har förstått att Johnssons blue inte alls blommar längre.......Men jag vet inte om jag ska ta Brookside eller Jolly Beee (är både dessa storblommiga) eller Rozanne (är denna småblommig) .......eller om det finns fler sorter? Såg en sort som hette summer skies, fanns i dubbel varant, JÄTTEFIN. På beskrivingen står det ljusblå, men jag tycker den ser ljuslila ut. sad.gif

Så nu alla näveexperter, kom med era efarenheter och råd! wink.gif

TACK och BOCK!
Betty
Nu är jag ju ingen expert precis... men den här nävan tycker jag mycket om, dels för att den är så väldigt blå (fast den är lite lilaaktig längst inne i mitten) och dels för att den med lite hjälp av en pinne och ett uppbindningssnöre håller sig fint på plats som en tät bukett. Dessutom blommar den längre än både G. 'Brookside' och G. 'Johnsons Blue' (som båda är mer lila än blå).
Geranium magnificum - Kaukasisk näva.

Jag tycker att G. 'Brookside' är mer "långbent" och spretar mer, dessutom fick den och G. 'Johnsons Blue' bladmögel mot slutet av säsongen, det får inte den kaukasiska nävan.

Ett par länkar med fina nävabilder: Länk , Länk

Vesna
Hej,

Tack för väldigt informativt svar. Ja, den var väldigt blå och fin i färgen smile.gif Då vet jag att jag kanske ska försöka avstå från Brookside och Johnsson. Funderar på om någon känner till G. Rozanne och G. Jolly Bee. Kanske det vore ett alternativ framför din G. Magnificum, för det vet jag att jag inte sett i de 4 plantbutikerna jag varit i sad.gif Hur hög blir G. Hagnificum och vad är de för blommningstid på den?

Betty
Geranium magnificum blir kring 50 cm hög och blommar juni - augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon