katrin
Nu börjar det dra ihop sig till att göra i ordning framsidan till vårt nybyggda hus! Jag tänker mig en böjd grusgång in till dörren, med en avstickare till vänster mot häcken där jag tänker att vi kan ställa cyklarna. Skulle vilja ha någon lite högre buske som döljer cyklarna lite grann, som man får runda lite för att komma in mot huset, men det måste fortfarande kännas välkomnande! VAd tror ni om brokbladig kornell, blir den för stor och hög? Kan man kombinera den med något annat?

Sen skulle jag vilja ha en plantering när man går in mot huset, på höger sida. Närmast huset tänker jag mig plattor eller sten/typ större kullersten kanske. Buskar, lättskötta perenner som tål sol och torka. Lökar på våren förstås. Jag har kärleksört som jag snodde med mig från gamla huset, samt löjtnantshjärta. Kan det passa där? Huset är målat i den ljusare varianten av falurött, med vita knutar. Bron/farstukvisten är vit, där skulle jag vilja ha nåt som klättrar upp på hörnpelarna, upp mot balkongen ovanför dörren. Helst inte de växterna som mördarsniglarna älskar allra mest, lyckades flytta till ett område med massa sådana!

Jag försökte scanna in en grovskiss som jag gjorde förut. Första gången jag provat att scanna in o ladda upp här, så kvalitén kunde vara bättre. Hoppas ni ändå kan se och förstå vad jag menar. Jag bor söder om södertälje, kan det vara zon 3?

Och vad kan man ha för snygg och lättskött kant mellan rabatt och grusgång?

[attachment=2412:entréförslag.jpg]

Tips och idéer mottages tacksamt! rolleyes.gif
katrin
så här ser det ut i verkligheten....
[attachment=2414:täppg1vår07_002.jpg]
[attachment=2413:täppg1vår07_001.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon