Full version: Tämja småfåglar?
Andypandy
Vi har lite småfåglar på tomten som man kan vara ganska nära när dem äter från fågelbordet.
Men ungarna vill ha dem mycket tamare än så.
Hur får man talgoxar och sparvar tama så dem äter ur händerna?
Tezzla
Jag tycker inte man ska tämja vilda djur och fåglar. Varför inte skaffa ett par undulater istället? flirting.gif
KURT
Det gäller bara att vara ute mycket. Man börjar med att sitta stilla och kasta maten en lite bit bort, sedan närmare. oftast kan man få småfåglar att äta ur handen inom några få veckor.
Gossen Ruda
Med talgoxar och ost går det snabbt men gör det inte. Det är inte så trevligt att ha fåglarna flaxande och tiggande runt öronen så fort man visar sig. Eller hackande på fönstren. Eller när dom ger sig på andra människor, det finns fågelfobiker. Låt det vilda vara vilt.
amaira
"Gör" - "gör inte" - ja, det finns ju olika bud smile.gif

Fundera igenom vad du/ni vill. Själv tycker jag det är oerhört trevligt när de blir sådär "personliga". Man har en kommunikation med dem, och de är så vansinnigt söta på nära håll!! wub.gif

De talar om när det är slut på maten i fågelbordet, de hälsar och kikar in genom fönstret - det är faktiskt roligt!! De är rara.
Själv föredrar jag dem som "husdjur" framför tama fåglar i bur. Dessa små vildingar sköter sig själva på ett helt annat vis, och man slipper bur-rengöring och djurvakt om man reser bort, samt dåligt samvete om man inte har tid med dem emellanåt.
Andypandy
CITAT (KURT @ 13-05-2007, 08:03) *
Det gäller bara att vara ute mycket. Man börjar med att sitta stilla och kasta maten en lite bit bort, sedan närmare. oftast kan man få småfåglar att äta ur handen inom några få veckor.

Jasså.. bara ett par veckor?

Ska låta ungarna testa med pyttesmå ostbitar då.

Vi matar dem för övrigt det i bortesta hörnet av trädgården så det känns inte som om de frivilligt skulle komma in på altanen på andra sidan gården eller att vi skulle få problem med det där.

Min syster hade en tam talgoxe när jag var liten kommer jag ihåg.. och när de ville sitta ute och vara ifred från den så satte de ut lite brödbitar på ett fat.. då fick de sitta utan att han hälsade på.

Redan nu kan man vara på 2 meters avstånd ungefär... den kaxigaste fågeln av dem är utan tvekan en trädkrypare.
Inga från Närke
CITAT (Andypandy @ 12-05-2007, 13:20) *
Vi har lite småfåglar på tomten som man kan vara ganska nära när dem äter från fågelbordet.
Men ungarna vill ha dem mycket tamare än så.
Hur får man talgoxar och sparvar tama så dem äter ur händerna?

En liten varning för att småfåglar sprider mycke sjukdomar i sin avföring så det är inte så lämpligt att få dem för tama och nära. Vi hade några år pilfinkar o gråsparvar som var lite tama, de kom in på altanen när vi satt där och tiggde mat. Tyvärr så blev det också mycket bajs att spola av varje dag, så hålls inte för nära sittplatserna om ni nu vill mata och får dem tama och se upp med avföringen som sagt. Vi har slutat med matningen p.g.a. av detta.
Gossen Ruda
Inte minst salmonella.
Andypandy
CITAT (Inga från Närke @ 14-05-2007, 17:32) *
... de kom in på altanen när vi satt där och tiggde mat. Tyvärr så blev det också mycket bajs att spola av varje dag, så hålls inte för nära sittplatserna ..

hmm... nej in på min klinkeraltan vill jag verkligen inte ha dem no.gif nu är det visserligen helt på andra sidan huset och tomten... men ändå ja... å andra sidan så "bor" katten på altanen där han sover ofta.. så just det problemet torde vara av ganska temporär art naughty.gif
MrsMP
CITAT (Tezzla @ 12-05-2007, 19:09) *
Jag tycker inte man ska tämja vilda djur och fåglar. Varför inte skaffa ett par undulater istället? flirting.gif

Håller fullständigt med! Vilda djur är vilda djur och det tycker jag man skall acceptera och framförallt respektera. Det är enbart människan som har den absurda iden att dom skall tyga, bestämma över allt levande på denna planet.
Att tämja vilda djur, eller vänja dom vid människor är enbart negativ för den vilda arten. Ett falskt förtroende, som människor av mindre vänlig natur kan utnyttja till deras fördel.
Men sen tycker inte jag man skall ha fåglar överhuvudtaget i bur...eller nåt annat djur heller för den delen..men det är en helt annan
diskussion. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon