Vet du hur jag gör för att odla pepparrot?/Piab
lena:-)
12-05-2007, 13:25
Köp en planta eller tigg till dig en hos någon "pepparrotsodlare", ibland kan man tom hitta den "vild" i utkanter av bebyggelser eller på ställen där folk slänger sitt trädgårdsavfall.
Har man väl fått tag på pepparrot lider man aldrig brist på densamme. Gräv ner den och sätt den i en gammal hink som du skurit ut botten på, den har ett fantastiskt sätt att invadera trädgårdslandet på annars.
Kanske nån här på odla som kan donera en pepparrot mot portokostnad.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2007, 15:04
Man kan även köpa en fin och fast bit pepparrot i matbutiken och gräva ner och jag håller med om ogräsvarningen på denna (det sägs att en skiva pepparrot på bara någon mm kan bli en ny planta men jag har inte provat om det stämmer). För att få tjocka fina rötter kan man behöva gräva och klippa bort sidorötter men är det OK med lite tunnare rötter kan den få växa av sig självt.
lena:-)
12-05-2007, 15:15
Funderade precis på om "ica-varianten" kunde fungera, och det gör en tydligen.
Har bara satt "ica" jordärtskockor förut. Citrongräs och Thailändsk korianer är annat från grönsaksdisken som fungerar bra att gräva ner. Kanske mer passande att odla i kruka i skyddade lägen
Hink... hmmm, jag skulle rekommendera ett cementrör!! Den sprider sig GRÄSLIGT mycket.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.