Cassiopeia
Jag köpte en stickling av "Hoya Incurvula" på nätet, men nu har jag läst mig till att den också kallas Hoya Brevialata och Hoya Sulawesi. Vad heter den egentligen?
Om jag förstått det rätt så döptes den först till Incurvula och många år senare så hittades den igen och fick namnet Brevialata, men nu har man kommit på att det är samma... men då borde den väl få heta Incurvula som den första döpte den till?
Någon som hört talas om att de säljs under namnet Hoya Sulawesi?

Jag kan inte låta bli att irritera mig på om namnen är fel... vill ha rätt namn på alla mina växter. crazy.gif
maimiti
Nej, egentligen är Hoya brevialata och Hoya incurvula två helt olika arter. Däremot har en Hoya brevialata sålts med namnet Hoya incurvula i många år, och det lär nog fortsätta så i många år. Hoya sulawesi är helt fel. Sulawesi är en ö, den ö där både brevialata och incurvula återfinns i naturen, inte ett namn på en växt. Båda förekommer som Hoya sp. Sulawesi, med eller utan identifieringsnummer. Att kalla dem sp. Sulawesi är ju ok eftersom det ju inte säger så mycket mer än "art från ön Sulawesi", men om man har namnet är ju det att föredra.
Cassiopeia
Jahaaa. Det står annorlunda på en hoya-sida på nätet nämligen, där står det att det är samma blomma.
Undrar vad det är jag har då... köpte den på Tradera som Incurvula.
Visste inte att sp betydde "som kommer från", intressant att lära sig något nytt!
Tack för hjälpen!
maimiti
Sp. i sig är bara förkortning för species dvs art, därefter kan man ange varifrån den kommer, tex då Sulawesi men det kan också vara ett identifieringsnummer. Om du köper en incurvula eller en brevialata på Tradera är det troliga att du får samma blomma eftersom vissa ändrar namn på sina plantor när ny forskning visar på något annat, medan andra fortsätter sälja med samma namn de fick med plantan från början. Förvirringen är ganska stor, och det är ju inte bara samlarnas fel utan även de kommersiella odlarna som bara säljer utan att bry sig om namnen stämmer.
Cassiopeia
Irriterande att odlarna inte är noga med namnen. thumbdown.gif Det är ju så kul att veta.
Kan jag ta reda på om det ÄR en Incurvula jag har?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon