joli
Nu behöver jag hjälp!

För ca:a sju år sedan fick jag ett litet egetodlat citronträd av min faster. Det var små kryp på det men hon sa att de inte skadade växterna. Ung och dum som jag var så trodde jag på det. mItt problem är nu att jag har en jättefin flasklilje, ett 4år gammal citronträd, ett jämnårigt apelsinträd, en 5årig avokadoplanta och mitt "första" citronträd, är nu invaderade av inkräktarna. Jag bor nu i Uddevalla medan växterna "bor" i mitt gamla rum hos mina föräldrari Södertälje. Jag tänkte ta med mig mina älsklingar men jag vågar inte. Jag är rädd för att alla andra växtre ska bli smittade. Samtidigt har zjag inte vågat använda bekämpningsmedel så jag inte vet vad växterna tål.

Krypen är mörka, ev svarta.
ngra mm stora.
Inget spinn eller nät,
Ser ej ut som löss.
Sitter, vad jag ser, på och under bladen. ej på stammen.
sitter gärna på nya "färska" blad.
kryper. har aldrig sett dem flyga.

Vad kan jag använda för bekämpningsmedel?
Hur ofta?
Hur länge ska de stå i karaktän?
Hur långt ifrån ska de stå från symptomfriaväxter?

sad.gif Hjälp!
KURT
Det kanske kan vara sköldlöss? Insektsangripna blommor kan "tillfriskna" om man sätter ut dem om sommaren (förutsatt att det inte är alltför kallt för den). Man kan ju alltid prova med pyrethrum preparat eller såpsprit:

Koka upp 1 liter vatten och 4 deciliter grönsåpa i en kastrull.
Låt svalna och blanda i 1/2 liter T-sprit röd
Häll över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full.
Ingrid på Västkusten
Eller provadospray om inget av de ovanstående fngerqr.

Hälsar Ingrid
joli
Vart kan man köpa provado spray Ingrid?
joli
CITAT (KURT @ 23-06-2003, 07:49)
Det kanske kan vara sköldlöss? Insektsangripna blommor kan "tillfriskna" om man sätter ut dem om sommaren (förutsatt att det inte är alltför kallt för den). Man kan ju alltid prova med pyrethrum preparat eller såpsprit:

Koka upp 1 liter vatten och 4 deciliter grönsåpa i en kastrull.
Låt svalna och blanda i 1/2 liter T-sprit röd
Häll över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full.

Tror inte att det är sköldlöss....

Ställer växterna ute varje sommar... men krypen försvinner inte... jag prövade ett tag med såpa vatten men det hjälpte inte....

Ska man ställa växterna i vattnet eller pensla på bara bladen...??
Kajsa
Köp Provado tabletter som man sticker ner i jorden, tabletterna tar
bort en hel del ohyra, ( 8 olika) Spray och tabletter köper man
hos trädgårdsfirmor eller varuhus. Tillverkare Bayer.
Jättebra för man vet inte alltid vad man har för ohyra.
Ingrid på Västkusten
Sparyen fungerar som ett kontaktgift, provadopinanrna tar ju ändå en hel månad.
Ett gammelt trix som en trädgårdsmästare lärde mig var bladglans, de dödar också den mesta ohyrab på bladen(om det är en växt som lämpar sig för bladglans d v s)

Hälsar Ingrid
Bettson
jag skulle nog tro att det är sköldlöss i alla fall. problemet med sådana små hyresgäser är att de har tätt skal så att insektsmedel inte tar. Gamla huskurer som att lägga cigarreter i vatten och penlsa undersidan av bladen är också ganska verkningslösa. Själv satte jag mig och skrapade bort dem med en liten fickkniv. karantän rekommenderas. för min egen del slutade det hela med att jag kastade apelsinträdet sedan dessa inkräktare tagit död på ca 40 st av mina krukväxter.
Ingrid på Västkusten
Otur för Dig Bettson - Provado i tablettform hade hjälpt då det gör själva växten giftig.
Sköldlössesn ungar är de farligast för de syns inte och är extremt rörliga av sig.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon