kickibj
12-05-2007, 13:53
Blev så glad idag när jag var ner i källaren och tittade till övervintrarna, min hortensia som jag köpte förra sommaren står nu i full knopp! Odlar den i stor kruka då jag inte vågar lita på att den klarar vintern i trädgården. Kan någon av er något om hortensia? Kan den klara vintern i trädgården i zon 3-4? Skulle gärna vilja odla den som buske i trädgården, men vågar jag?
Blomstersmurfen
13-05-2007, 05:41
Jag satte flera hortensior förra sommaren och alla har överlevt med råge! De kommer inte bara på nytt utan även fjolårets grenar mår utmärkt. Längtar så efter blomningen.
Har ett gäng vanliga hortensior man köper som blommande på ICA, som också överlevt år efter år, men de har fått en ganska mörk plats och blommar mycket sparsamt.
Själv bor jag i zon 2-3, men jag skulle absolut prova att plantera dem i trädgården på något skyddat ställe om jag var du.
Irene_L
13-05-2007, 08:51
Jag har en hortensia som jag fick som krukväxt. Den satte jag ut och den har nu klarat 2 vintrar
Jag brukar lägga över granris på vintern.
Jag bor i zon 3.
kickibj
13-05-2007, 09:12
Tack för responsen. Då ska jag plantera ut den i trädgården i år. Den börjar bli så pass stor så innan hösten skulle den nog ha växt ur krukan i alla fall. Blir skönt att få en kruka mindre att släpa fram och tillbaka från källaren. Vet någon hur stor den kan bli egentligen? Min har ju nästan fördubblat sin storlek sedan jag köpte den förra våren.