Elisabeth P
Om jag till hösten fortfarande har små plantor som inte är utplanteringsbara i rabatt. Hur övervintrar jag dem då?
Vissa av er har ju pallkragar till detta - men sätter ni ner krukorna som de är bara eller tar ni upp varje planta ur sin kruka och planterar i jord direkt i pallkragen?
Täcker ni dem på något vis?

Eller gör ni på helt annat vis? Inte ska jag väl behöva släpa in allt i alla fall - eller????
Truntetorp
Jag satte mina krukor i pallkragar i år och när våren kom så var nästan allt dött!!!! Min fråga gick då till "gurun" Peter Korn och han sa att växter i krukors stora fiende är växlingarna mellan varmt-kallt och blött-fruset, så nästa vinter blir det åter förvaring i pallkragar men med tak över som dock behöver ventiler, tex öppet på långsidorna. Vi får väl lycka till båda två!!
Margith
Jag har provat att övervintra små-perenner i 2 år.
Första året grävde jag ner dem i potatislandet, med kruka och allt, efter råd här på Odla.
När tjälen släppt så pass att jag kunde lyfta upp krukorna ställde jag in dem på golvet i växthuset. Överlevnaden låg på ca 65%.
I fjol grävde jag ner krukorna i trädgårdslandet och täckte med ett rejält lager löv. Det är inte länge sedan jag tagit upp krukorna och ställt in dem på golvet i växthuset. Överlevnadsgrad är för tidigt att bestämma ännu, men jag tror att det har fungerat något bättre i år.
Sen kan det ju också vara så att de som inte överlever helt enkelt inte är härdiga hos mig i zon 6 -cry-.gif
Elisabeth P
Men tipset är ändå att gräva ner hela krukorna?

Hur stora låter ni era bli innan de får sin riktiga plats i rabatten?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har byggt lådor som jag har lagt en duk under (mot ogräs) och sedan fyllt upp med sand. Där gräver jag ner krukorna på hösten, sen när vintern har kommit på 'riktigt' lägger jag lock som jag har gjort av en ram med kanaklplast över. På våren får man kolla krukorna så att dom inte torkar ur för det börjar gro rätt snabbt i dom, överlevnaden är numera nästan 100% sedan jag började med locket.

http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p59818.jpg
Betty
Jag förvarar mina på samma sätt som Helen gör men jag har inte byggt mina lådor själv, jag använder pallkragar. Bild
Elisabeth P
Ja, då är det bara till att införskaffa sig pallkragar (eller bygga själv).
Smart att lägga det där mycket ogräs finns. Jag har ett parti i skuggan som är genomtäckt med kirskål, fast å andra sidan finns det även in i häcken och över hos grannen.
Varför just sand och inte jord?

Jättsnygga lådor båda två bravo.gif
Betty
CITAT (Elisabeth P @ 13-05-2007, 17:35) *
Varför just sand och inte jord?

*Bättre dränering med sand än med jord.
*Sanden värms upp fortare och håller värmen längre än jord.
*Krukorna blir inte så smutsiga som om man gräver ner dem i jord, lätt att bara stryka bort sanden på dem när de ska upp för t.ex. försäljning.
*Rötterna kan växa ur krukorna och ner i sanden och tar sen inte nån skada när man tar upp krukan (ibland står ju krukor i kallbänken några år).
Kommer säkert på fler bra anledningar om jag funderar en stund till...
Elisabeth P
Okej, då fick jag klarhet i detta biggrin.gif , men var köper jag sand? och i hur stora /små förpackningar säljs detta i, eller måste man köpa typ ett "sandlådelass"?
Eva 33c
Övervintring i krukor är alltid lite marigt tycker jag. Jag har varken sand eller pallkragar utan gör så här:
Jag ställer alla mina krukor direkt på marken under en stor lönn och lite andra träd. Det är alltså inte särskilt mycket växtlighet på backen och ganska skyddat mot slagregn och stekande sol. Sedan lägger jag fiberduk över, skottar lönnens löv i en vall runt omkring och toppar med en bit byggplast, som bara ligger lite löst på, så det inte blir för tätt.
Jag tycker att vårvintern är den svåraste peroiden när solen kan locka fram nya skott som sedan fryser under en annan peroid. Ibland övervintrar de plantor som sattes ut bättre än de i krukor, och ibland tvärtom.
Sen när allt börjat växa på riktigt kommer sniglarna... Då gäller det att få upp plantorna en bit från marken.
Alltid är det något man måste se upp med sweatingbullets.gif
Elisabeth P
Ja, det finns säkert mängder med olika sätt. Jag får väl testa mig fram. Som tur är så har jag ju rätt många av var sort, så jag kan ju göra på lite olika sätt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon