Full version: Gossen Ruda! Nu igen.
amaira
Vad i herre jösse namn är det här??? blink.gif

Sett idag i min trädgård, på rödplistern, ("ogräs" förstås innocent.gif )

Det var full fart på den och jag fick inte komma nära, och strax flög den tyvärr sin väg. Försökte fota några snabba identifieringsfoton, men det blev lite si och så med dem, som synes. sleep.gif

Den var lite mindre än ett vanligt honungsbi, hade lite högre flygton. Men framför allt hade den ljust gröna ögon, och iögonfallande rött/orange ansikte mellan ögonen!
Jag misstänker, att om man har sett den en gång, tar man aldrig mer miste, den var verkligen spektakulär och annorlunda.

Nu är jag inte ens säker på att det är ett bi, funderade på fluga också, men jag har ingen aning. Här kommer de gräsliga bilderna blush.gif

amaira
Med lite hjälp från annat håll, misstänker jag att det röda ansiktet "bara" är pollen från rödplister. Men kvar är de vackra klart gröna ögonen. Med lite hjälp från annat håll, är biet nog inringat till en anthophora (pälsbi). Men jag vet fortfarande inte säkert. Inte släkte, än mindre art.
Gossen Ruda
OM det är ett pälsbi så finns det inte mycket att välja på, 4-5 arter i Sverige varav 2 i Södermanland. Anthophora furcata och A. quadrimaculata. Kan vara den senare. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dom.
amaira
Okej, tusentack igen. wub.gif OM det är ett pälsbi, så är det Anthophora quadrimaculata, för den är i alla fall grönögd. smile.gif

bild

Jag gissar på den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon